Orice proces eficient de instruire trebuie să înceapă cu
un model. Modelul propus adoptă principiile din ţările occidentale avansate,
respectiv un model cu 2 ramuri, o ramură de formare profesională propriu-zisă şi
o ramură de formare academică. Formarea profesională se poate combina cu
formarea academică, aşa cum se poate vedea în prima figură. Modelul propus ţine
cont de cele 2 exemple prezentate precum şi de modelul HSE pentru reprezentanţii
lucrătorilor în relaţia cu patronatul şi autorităţile HSE referitoare la
aspectele de securitate . El este prezentat în următoarele figuri
Figura 1 Structura generală a procesului de formare SSM
.
Figura 2 Modelul general de instruire
Se poate observa că modelul general este compus din:
-o componentă de instruire contextuală, generală de SSM-
această componentă are rolul de conştientizare a viitorului lucrător cu atribuţii
de SSM referitor la problematica SSM, cadrul legislativ, modele accidentogene,
statistici, etc. Componenta se termină cu o verificare teoretică.
-o componentă de instruire în analiza riscurilor,
incluzând şi aspecte de identificare, evaluare şi analiză a riscurilor. Această
componentă are drept cadru standardul ISO 31.000 ” Risk management -- Principles and guidelines” şi, în mod ideal
conţine şi una din metodele de evaluare folosite la nivel european - la nivel
de prezentare şi principii de bază. Componenta se termină cu un examen practic
în care cursantului i se va solicita analiza riscurilor la un loc de muncă
specificat, cu atribute particularizate. Această analiză poate fi efectuată şi
la locul de muncă al cursantului dacă este cazul şi va fi prezentată sub formă
de proiect.
-o componentă de prevenire/mitigare a riscurilor. Această
componentă va introduce- pe lângă bunele practici organizatorice şi tehnice
generale şi noţiunea de ALARP şi aplicarea respectivei noţiuni la locurile de
muncă şi unităţile economice. Componenta se va termina tot cu verificare
practică- respectiv proiect.
-O componentă de management de securitate- destinată în
principal persoanelor cu studii superioare. Evaluarea acestei componente se va
face în mod practic prin dezvoltarea şi implementarea unui sistem de SSM la
unitatea economică din care face parte persoana instruită sau în cadrul unui
studiu de caz specific.
Modelul general poate fi completat, aşa după cum se poate
observa în figura următoare, cu o componentă specifică
Figura 3. Modelul general de instruire completat
Fiecare din modulele principale de instruire este
detaliat în continuare.
Figura 4. Modul
instruire contextuală generală
Principalele probleme urmărite de acest modul sunt:
- prezentarea
fenomenologiei accidentelor de muncă- deci a modului în care se produce
tranziţia pericol-risc- eveniment neprevăzut- incident- accident de muncă,
tipologia accidentelor de muncă, cauzele şi efectele acestora.
- prezentarea
unui model accidentogen recunoscut la nivel internaţional, de exemplu
modelul bow-tie.
- modul în
care trebuie făcută analiza incidentelor/accidentelor de muncă pe baza
procedurilor de bună practică existente la nivelul IM- adaptate pentru
nivelul de studii urmărit.
Figura 5. Modul analiză riscuri
Analiza riscurilor urmăreşte în principal familiarizarea
cu noţiunile de ALARP şi de KPI precum şi prezentarea şi asimilarea
metodologiei calitative, semi-calitative şi cantitative de analiză a
riscurilor.
Figura 6. Modul prevenire şi mitigare riscuri
Modulul de prevenire a riscurilor pune problema
semnificativă a raportului dintre costuri şi beneficii, problemă materializată
prin evaluarea parametrului ROP (Return on Prevention- rezultate (financiare)
ale prevenirii). De asemenea, tot aici este dezvoltată importanţa culturii
organizaţionale şi a realizării unor proceduri eficiente de bună practică-
proceduri scrise care să formeze colecţia de proceduri de bună practică a unităţii
economice.
Figura 7. Modul instruire management securitate
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu