Analiza cauzelor rădăcină
este o metodă extrem de folosită de către managementul de performanță din firmele dezvoltate. Metoda este
considerată ca o metodă primară- care trebuie utilizată în primele faze ale
analizei specifice procesului managerial.
Ne propunem să prezentăm o metodă de analiză a cauzelor rădăcină care
să poată fi aplicată atât pentru managementul calității cât și pentru
managementul securității – ținând seama de faptul că în cea mai mare parte,
cauzele rădăcină ale problemelor de calitate și problemelor de securitate și
sănătate sunt comune.
Figura 1 prezintă
modul global de analiză pentru cauzele
rădăcină
Din figură se poate
observa că avem 2 procese distincte:
· -un proces de
identificare- care va fi realizat pe baza metodei cunoscute și ca 5 W ( 5 Why);
· -un proces de
analiză; procesul de analiză urmărește:
o
stabilirea
cauzelor specifice managementului calității și managementului de SSM;
o
ierarhizarea
cauzelor identificate;
Figura 1 Structurarea procesului de identificare și
analiză a cauzelor rădăcină
IDENTIFICAREA CAUZELOR RĂDĂCINĂ
Tehnica celor 5 Why
este derivată din faza de analiză a procesului DMAIC (Define, Measure, Analyze,
Improve, Control –Definește, Măsoară, Analizează, Îmbunătățește, Controlează)
din metodologia Six Sigma.
Prin repetarea
întrebării De Ce (Why) de maximum 5 ori – se poate trece prin straturi
simptomatice care conduc, odată străbătute- la cauza rădăcină a problemei.
Numărul de întrebări ”De ce” poate varia până ce se ajunge la o cauză acceptată
de către analist.
Beneficiile metodei
5W sunt următoarele:
· -ajută la
identificarea cauzelor rădăcină;
· -determină
relaționarea între diferite cauze rădăcină ale problemei;
· -este un instrument de
lucru extrem de simplu;
Metoda 5W este cea
mai folositoare:
· -când problemele
implică factorul uman sau interacțiuni cu factorul uman;
· -în activitatea
curentă;
Pașii pentru metoda
5W sunt următorii:
1. 1.Definiți problema
care trebuie rezolvată. Scrierea definirii permite formalizarea problemei și
descrierea completă a acesteia. De asemenea permite și lucrul în echipă asupra
problemei.
2. 2.Puneți întrebarea De
Ce se produce problema- scrieți răspunsul.
3. 3.Dacă răspunsul dat nu
identifică cauza rădăcină pentru problema definită în pasul 1- puneți din nou
întrebarea De ce ? și notați răspunsul.
4. 4.Repetați punctul 3
până ce ajungeți la răspunsul dorit.
Se prezintă următorul formular care
simplifică utilizarea metodei 5W.
Tabel 1 Formularul
dezvoltat pentru metoda 5W
Definirea Problemei
|
1. De Ce ?
|
2. De Ce ?
|
3. De Ce ?
|
4. De Ce ?
|
5. De Ce ?
|
|
|
|
|
|
|
|
Identificați și descrieți prima cauză care vă vine
în minte
|
Există o cauză care să determine cauza de la punctul
1 ? Dacă da, descrieți această cauză.Exprimați în rândul următor gradul de
încredere pe care-l aveți că această cauză este corectă
|
Există o cauză care să determine cauza de la punctul
2 ? Dacă da, descrieți această cauză.Exprimați în rândul următor gradul de
încredere pe care-l aveți că această cauză este corectă
|
Există o cauză care să determine cauza de la punctul
3 ? Dacă da, descrieți această cauză.Exprimați în rândul următor gradul de
încredere pe care-l aveți că această cauză este corectă
|
Există o cauză care să determine cauza de la punctul
4 ? Dacă da, descrieți această cauză.Exprimați în rândul următor gradul de
încredere pe care-l aveți că această cauză este corectă
|
Coeficient de încredere în
soluția identificată
|
|
Grad de încredere (0- neîncredere...1-încredere
totală)
|
Grad de încredere (0- neîncredere...1-încredere
totală)
|
Grad de încredere (0- neîncredere...1-încredere
totală)
|
Grad de încredere (0- neîncredere...1-încredere
totală)
|
Pașii pentru
aplicarea metodei 5W folosind acest formular sunt următorii:
1. Definiți problema
de rezolvat.
2.Completați punctele
1...5 – subliniind pentru punctele 2...5 gradul de încredere pe care-l aveți în
respectiva cauză identificată.
3. Dacă gradul de
încredere definit este mai mic de 60% eliminați respectiva cauză.
În continuare este dat un exemplu
Tabel 2. Exemplu
Definirea Problemei
|
1. De Ce ?
|
2. De Ce ?
|
3. De Ce ?
|
4. De Ce ?
|
5. De Ce ?
|
Clienții primesc produse care
nu satisfac cerințele lor și reclamă acest lucru
|
Departamentul de producție
dezvoltă respectivele produse la altă specificație decât cea solicitată de
clienți în comandă.
|
Departamentul care se ocupă de
comenzi a tratat problema superficial și nu a trimis specificațiile la timp
și complet.
|
Trimiterea comenzii la
producție implică semnătura șefului departamentului de comenzi- care uneori
este înlocuit de persoane fără pregătire.
|
Șeful departamentului de
comenzi trebuie să aibă în permanență evidența comenzilor intrate în
producție pentru relația cu managementul companiei și cu clienții
|
Managementul de top cere prea
multe date și partajează răspunderi prea mici
|
|
Identificați și descrieți prima cauză care vă vine
în minte
|
Există o cauză care să determine cauza de la punctul
1 ? Dacă da, descrieți această cauză.Exprimați în rândul următor gradul de
încredere pe care-l aveți că această cauză este corectă
|
Există o cauză care să determine cauza de la punctul
2 ? Dacă da, descrieți această cauză.Exprimați în rândul următor gradul de
încredere pe care-l aveți că această cauză este corectă
|
Există o cauză care să determine cauza de la punctul
3 ? Dacă da, descrieți această cauză.Exprimați în rândul următor gradul de
încredere pe care-l aveți că această cauză este corectă
|
Există o cauză care să determine cauza de la punctul
4 ? Dacă da, descrieți această cauză.Exprimați în rândul următor gradul de
încredere pe care-l aveți că această cauză este corectă
|
Coeficient de încredere în
soluția identificată
|
|
0.9
|
1
|
0.65
|
0.7
|
În acest caz se poate
observa că eliminarea unei semnături ne-necesare poate fi soluția imediată- sau
instruirea persoanelor înlocuitoare pentru a înțelege exact rolul
specificațiilor- poate fi soluția de lungă durată.
Figura 2 arată un
astfel de exemplu pentru o cauză specifică domeniului securității și sănătății
în muncă.
Figura 2 Exemplu de
analiză 5W pentru o cauză rădăcină specifică SSM.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu