Indicatori de performanță
în domeniul securității și
sănătății în muncă
Autor: M.E.Alina TRIFU
Această lucrare se referă la
modul în care organizațiile pot utiliza indicatorii de performanță de tip leading
pentru securitatea și sănătatea în muncă. Aceasta este o modalitate importantă
de integrare a Securității și Sănătății în Muncă (SSM-ului) în managementul afacerilor. Indicatorii cheie de
performanță (KPI/ICP) trebuie să furnizeze date obiective privind situația SSM. Se
spune adesea că "ceea ce poate fi măsurat poate fi gestionat". Fără
informații privind performanța SSM nu este disponibil un feedback adecvat pentru
acțiuni și politici. Lucrarea oferă exemple de indicatori de performață
relevanți pentru securitatea și sănătatea în muncă. În țara noastră indicatorii
utilizați cel mai frecvent sunt cei de tip lagging, cei care reflectă
performanța trecută și nu performanța viitoare. Există, prin urmare, un interes
crescând pentru așa-numiții indicatori de tip leading.
Domeniul securității și sănătății
în muncă cuprinde o varietate de riscuri care trebuie gestionate.
Experții în domeniul SSM sunt adesea specializați pe anumite riscuri specifice
și ar trebui să știe cum să le evalueze și să le reducă. Lucrătorii și
managerii se confruntă deseori cu o serie de riscuri pentru SSM, pe care se
presupune că trebuie să le gestionează în mod responsabil. Într-o oarecare
măsură, performanța SSM se reflectă în constatările procesului de evaluare a
riscurilor, dar evaluările riscurilor nu sunt întotdeauna complete și sunt
efectuate destul de rar. Ca urmare, evaluarea riscului este o sursă importantă,
dar nu suficientă, pentru gestionarea adecvată a SSM. În lipsa indicatorilor,
întrebarea "Cât de bună este performanța noastră în domeniul SSI" va
căpăta greu un răspuns.
În cadrul Uniunii Europene,
organizațiile sunt obligate să gestioneze SSM. Nivelul de protecție împotriva
riscurilor de SSM în cadrul organizațiilor se reflectă la nivel macro în
statistici, cum ar fi cele publicate de Eurostat, OSHA UE și Fundația
Europeană.
Statisticile oficiale europene
privind SSM sunt publicate de Eurostat. În ceea ce privește siguranța la locul
de muncă, accentul se pune pe accidente grave la locul de muncă (rata
incidentului cu trei sau mai multe zile de absență) și accidente mortale la
locul de muncă (rata la 100.000 de angajați). În ceea ce privește sănătatea la
locul de muncă, statisticile oficiale sunt mai puțin standardizate, dar se
adresează de obicei bolilor profesionale, bolilor legate de locul de muncă și absenteismului
pe caz de boală. Majoritatea acestor indicatori sunt destul de folositori,
într-o formă sau alta, la nivel organizațional. Există totuși și alți
indicatori cheie de performanță care sunt sunt deosebit de relevanți pentru
gestionarea riscurilor legate de SSM.
Pentru a fi util ca instrument
de gestionare a SSM, indicatorul cheie de performanță ICP ar trebui să
furnizeze date cantitative sau semicantitative care să reflecte aspectele și
activitățile de siguranță și sănătate din cadrul organizației. Acestea ar
trebui să cuprindă informații condensate cu privire la pericole, la riscurile
existente și emergente, expunerile, precum și la activitățile preventive,
pentru a se putea reduce și mai mult pericolele și riscurile rămase.
ICP-urile ar trebui să se
bazeze, pe cât posibil, pe măsurători obiective și validate; totuși, unele
aspecte legate de SSM (de exemplu, climatul de siguranță sau satisfacția
lucrătorilor) sunt greu de măsurat în mod obiectiv; în astfel de cazuri,
folosirea unor sondaje validate sau a unor chestionare este cea mai bună
opțiune.
În principiu, este considerată utilă
numai măsurarea unui indicator de performanță dacă acesta poate fi utilizat
pentru luarea deciziilor. Cu alte cuvinte, măsurarea este utilă numai atunci
când are consecințe potențiale pentru adaptarea politicilor SSM, a planurilor
SSM sau a practicilor existente.
În ceea ce privește managementul,
relevanța indicatorilor crește atunci când se bazează pe măsurători în timp
real sau are o valoare predictivă validată. Un indicator care este măsurat în
fiecare săptămână implică faptul că informațiile devin disponibile în fiecare
săptămână, după care pot fi luate măsuri atunci când este necesar. Dacă
măsurarea este o dată pe an, ea poate furniza informații relevante pentru un plan
anual de SSM, dar nu poate avea consecințe asupra activităților zilnice și nu
poate fi utilă în gestionarea riscurilor acute.
Indicatorii de performanță
folosiți în cea mai mare măsură, cum ar fi absențele pe caz de boală sau timpul
pierdut datorită incidentelor, reflectă performanța ssm din trecut; aceste
tipuri de indicatori sunt numiți indicatori "lagging", deoarece
informațiile prin definiție rămân în urma realității. Ele măsoară
"rezultatele" procesului de gestionare a SSM din trecut, mai degrabă decât
calitățile procesului actual de gestionare a SSM. Indicatorii lagging arată
când rezultatul dorit al securității și sănătății în muncă a eșuat sau când
obiectivul OSH nu a fost atins. Ele permit, în esență, învățarea din greșeli.
Folosind doar indicatori de tip
”lagging” este ca și cum ați conduce o mașină uitându-vă doar în oglinda
retrovizoare". În ceea ce privește conducerea unei instituții și
managementul acesteia, este mai bine să existe informații cu o valoare
predictivă mai mare.
Alternativele pentru
indicatorii tip ”lagging” sunt indicatorii tip ”leading”. Aceștia oferă
feedback privind performanța înainte de apariția unei probleme legată de SSM,
astfel încât să se poată acționa pentru a o preveni. Din păcate, există doar
foarte puțini indicatori tip ”leading” general acceptați și standardizați.
Acest lucru se datorează complexității securității și sănătății în muncă și
unicității multor locuri de muncă.
Indicatori tip lagging(indicatori de regres)
Chiar dacă acești indicatori nu
permit evaluarea nivelului de SSM, ei sunt frecvent utilizați în organizații.
Se pot alege opțiunile de exprimare a indicatorilor în procente, rate sau
numere absolute. Cei mai importanți indicatori tip lagging sunt:
-
Accidentări și
îmbolnăviri profesionale
-
Zilele de producție
pierdute datorită absențelor pe caz de boală
-
Incidente și near
misses-uri
-
Plângeri legate de faptul
că munca se desfășoară în condiții nesigure sau nesănătoase
-
Numărul de
pensionări anticipate
Se poate observa că indicatorii
de mai sus au un accent puternic negativ, ei măsurând practic ceea ce nu a mers
bine. Există și indicatori tip lagging cu un aspect pozitiv (preferați, de
altfel de majoritatea companiilor și organizațiilor) în care accentul este pus
pe ceea ce a mers bine și a fost în conformitate cu planificările. Exemple de astfel
de indicatori pozitivi sunt:
-
procentul de zile
de muncă planificate productive realizat (adică 97% zile lucrătoare productive,
spre deosebire de 3% absență de boală);
-
numărul de ore
lucrate (în funcție de forța de muncă totală) fără prejudiciu datorită
accidentărilor;
-
numărul de zile
lucrătoare de la ultimul accident;
-
satisfacția
angajaților (sondaj).
Indicatori tip leading(progres)
Indicatorii de tip leading au o
valoare predictivă și, prin urmare, pot fi utilizați pentru a îmbunătăți
gestionarea SSM în general sau pentru a interveni în situații riscante înainte
ca siguranța sau sănătatea să fie afectate. Adesea ei măsoară factori care sunt
în general considerați ca elemente esențiale ale bunei gestionări a SSM.
Exemple de astfel de indicatori sunt:
-
procentul de
manageri cu pregătire adecvată în materie de SSM;
-
procentul
lucrătorilor cu formare adecvată în materie de SSM;
-
procentul de
întâlniri de conducere în care sunt abordate aspecte legate de SSM;
-
procentul de
întâlniri manager-lucrător în care se abordează aspecte legate de problema SSM;
-
numărul de vizite în
întreprindere ale conducerii legate de aspecte ale securității și sănătății în
muncă;
-
procentul
partenerilor de afaceri (furnizori, contractanți etc.) evaluați și selectați pe
baza performanței lor în materie de SSM sau a unui certificat acceptat pe scară
largă privind SSM;
-
numărul de
inspecții legate de SSM sau rezultatele obținute la acestea
-
frecvența observării
comportamentelor (ne)sigure;
-
numărul de audituri efectuate în domeniul SSM;
-
procentul
proiectelor / activităților SSM finalizate la timp;
-
procentul de
sugestii sau reclamații privind OSH, în cazul în care feedback-ul este dat
celor care le-au raportat în termen de două săptămâni;
-
numărul de
"precursori" sau "semne ale unor viitoare probleme"
recunoscute la timp (care precedă probleme grave de siguranță);
-
prevalența anumitor
probleme de sănătate, observate de exemplu ca urmare a controalelor medicale sau
de supraveghere a stării de sănătate;
-
climatul de
siguranță (sondaj)
După cum arată exemplele,
indicatorii de tip leading tind să se concentreze mai degrabă pe pozitiv decât
pe negativ. Aceștia se concentrează în principal pe acțiunile întreprinse
pentru a preveni problemele legate de SSM. Uneori, dacă un indicator este
considerat pozitiv sau negativ, contează totuși mai puțin. De exemplu, un număr
mare de situații periculoase raportate pot fi considerate negative (există prea
multe situații periculoase), dar și pozitive (angajații sunt în mod clar
motivați să raporteze situații periculoase și au încredere că managerii vor
folosi informațiile). Din păcate, valoarea predictivă a rezultatelor bune ale
OSH poate diferi în funcție de situație.
Limitările indicatorilor
Indicatorii pot influența
imaginea organizației, carierele manageriale și pot conduce la reducerea
primelor. Atunci când indicatorii sunt foarte importanți, ei pot deveni un scop
în sine. Acest lucru implică riscul de a deveni mai importante numerele decât
realizarea unei bune funcționări a sistemului de SSM. O cultură a fricii poate
descuraja raportarea incidentelor, iar persoanele rănite pot simți presiunea de
a "lua câteva zile libere" pentru a evita "zilele de muncă
pierdute". De asemenea, organizațiile își pot îmbunătăți tarifele de
"întoarcere la muncă" după un accident, de exemplu oferind locuri de
muncă mai ușoare și transport cu taxiul. Acest lucru ar putea fi benefic pentru
recuperarea lucrătorilor, dar influențează statisticile privind ore muncă
pierdute care ar trebui să reflecte eficacitatea prevenirii accidentelor.
Într-adevăr, este întotdeauna posibil să "minți cu statisticile".
Pentru o evaluare ... robust... a indicatorilor KPI, ar putea fi benefic să se țină cont de următorii
factori:
-
Există adesea o
preferință pentru măsurarea lucrurilor care pot fi ușor de numărat, de ex.
numărul de cursuri de formare sau numărul de inspecții.
-
Raportarea
insuficientă (în special a incidentelor și a near misses-urilor) este un
fenomen frecvent, în special în cazurile în care există o lipsă a unei culturi
pozitive de SSM.
-
Diferența dintre un
accident sever și o situație de "near misses" este adesea o chestiune
de noroc.
-
Datele statistice,
prin definiție, nu sunt fiabile în întreprinderile mici.
-
De obicei,
evenimentele pozitive nu sunt măsurate și înregistrate.
Indicatorii de performanță sunt
importanți pentru eficacitatea procesului de gestionare a SSM. Acestea oferă
feedback valoros, ajută la motivarea managerilor și a organizațiilor să
acționeze și sunt valoroase în scopuri de comunicare. Ei sunt, de asemenea,
importanți pentru integrarea managementului SSM în managementul afacerilor.
Pentru îmbunătățirea
performanțelor legate de securitate și sănătate în muncă din ce în ce mai multe
companii apelează la benchmarking, deoarece le oferă posibilitatea de a
identifica cele mai bune practici, de a învăța de la parteneri și competitori,
de a descoperi îmbunătățiri și instrumente inovative de măsurare a
performanței.
Benchmarking-ul intern se
referă de obicei la comparațiile făcute în interiorul organizațiilor, între
filiale sau departamente și permite schimbul de idei și practici fără teama de
competiție.
Benchmarking-ul competitiv, în
schimb, are loc atunci când o organizație identifică lipsurile în raport cu
competitorii direcți și caută să adopte practicile competitorilor pentru a-și
câștiga locul pe piață.
Benchmarking-ul strategic este
similar benchmarking-ului competitiv deoarece se inspiră de la rivali pentru
cele mai bune practici, dar în loc să compare proceduri individuale, se adoptă
inițiative strategice, managementul practicilor modificate și alte procese
complexe, de termen lung. Într-un studiu focusat pe reducerea ratei accidentelor
și incidentelor prin intermediul benchmarking-ului, cercetătorii au descoperit
că stabilirea unor targheturi ”agresive” în ceea ce privește performanța
securității și sănătății în muncă, responsabilizarea managerilor și furnizarea
de asistență departamentelor cu probleme a dus la o reducere a ratei
incidentelor cu 77% într-un interval de 3-12 ani.
Benchmarking-ul colaborativ sau
de consorțiu se referă la schimbul de informație între membrii unui consorțiu
de organizații și de cele mai multe ori implică colaborarea dintre mediul
academic și practicieni. Deși nu există un set unic de etape, majoritatea
proceselor benchmarking-urilor menționate au patru pași de bază:
- Planificare: identificarea partenerilor și proceselor sau funcțiilor ce urmează a fi supuse benchmarking-ului
- Analiza: colectarea datelor și analizarea lipsurilor
- Acțiunea: comunicarea descoperirilor, fixarea targheturilor, implementarea acțiunilor specifice
- Revizia: evaluarea beneficiilor, monitorizarea îmbunătățirilor
Descrierea indicatorilor de tip leading
Indicatorii leading trebuie să
fie proactivi, preventivi și predictivi pentru a monitoriza și a furniza
informații despre performanța efectivă, activități și procese ale sistemului de
management al securității și sănătății în muncă, ducând astfel la identificarea
și eliminarea sau controlul riscurilor la locul de muncă. Cu alte cuvinte, indicatorii
măsoară evenimentele care au condus la răniri și decese și oferă de asemenea
informații despre starea actuală a sistemului de management al SSM-ului unei
organizații. În mod specific, indicatorii de tip leading sunt concepuți pentru
a oferi avertizări avansate cu privire la posibilele probleme astfel încât să
se poată lua măsuri preventive. În plus, ei ajută la dezvăluirea punctelor
slabe din procedurile organizației sau comportamentul angajaților înainte ca
acestea să poată provoca daune reale.
Faptul că indicatorii leading
sunt proactivi, preventivi și predictivi este benefic numai dacă aceștia oferă
informații în timp util pentru a se putea acționa. Având în vedere caracterul
îndelungat al condițiilor care ar putea duce la răniri sau decese, este
important ca indicatorii leading să monitorizeze activ starea sistemului de
management al securității și sănătății în muncă și să furnizeze informații
detaliate la care să se poată acționa rapid. Din aceste motive, pentru a fi
indicator de succes, un indicator de tip leading trebuie să fie:
-
Realizabil
-
Semnificativ
-
Transparent
-
Ușor de comunicat
-
Valid
-
În timp util
De asemenea, indicatorii de tip
leading se pot clasifica în trei categorii:
Indicatori bazați pe operațiuni: indicatori relevanți pentru funcționarea infrastructurii unei organizații
(de exemplu utilaje, operațiuni) cu un nivel crescut de specificitate
Indicatori bazați pe sisteme: indicatori care au legătură cu managementul sistemelor de securitate și sănătate în muncă; pot fi utilizați de la
nivelul unei mici fabrici până la nivel regiune sau corporație.
Indicatori bazați pe comportament: indicatori care măsoară comportamentul sau acțiunile
indivizilor sau grupurilor la locul de muncă; interacțiunile umane legate de
supervizare și management; foarte folositori la nivelul specific al site-ului
prin intermediul nivelului management.
Indicator tip leading: NUMĂR ORE DE INSTRUIRE
Inițierea unui program pentru
indicatorii de tip leading nu este un proces rapid și nici ușor pentru
conducerea oricărei companii. Înainte de toate, managementul trebuie să-și pună
o serie de întrebări:
-
Care indicatori vor
fi cei mai indicați să ajute la reducerea incidentelor și a accidentărilor?
-
Care indicatori vor
motiva inducerea comportamentelor corecte dorite?
-
Cum poate contribui
organizația la motivarea inducerii comportamentelor dorite?
Unul dintre indicatorii de tip
leading care oferă un răspuns la toate întrebările de mai sus, constituind
totodată un excelent punct de plecare în inițierea unui program de folosire a
indicatorilor de tip leading, este reprezentat de numărul de ore de instruire.
Pentru datele colectate pe o perioadă
de 12 luni propunem calcularea unui coeficient simplu de corelare dintre un
indicator de tip leading și un indicator de tip lagging. În cazul acesta,
numărul de ore de instruire raportat la rata incidentelor pentru perioada
menționată mai sus. Studii din literatura de specialitate ce au relevat o
corelație negativă foarte puternică (r=-0,86), au demonstrat practic că o
creștere a numărului de ore de instruire a dus la o scădere a ratei
incidentelor și accidentelor de muncă. Această corelație a fost dovedită prin
numeroase studii de caz atât la nivel de corporație cât și la nivelul celei mai
mici unități economice.
Pentru a înregistra rezultatul
de excelență dorit recomandăm stabilirea acestui indicator ca o prioritate atât
a fiecărui loc de muncă cât și a întregii companii. Se pot fixa obiective
”agresive” în ceea ce privește instruirea și de asemenea se poate crește gradul
de complexitate al instruirii lucrătorilor, prin introducerea unor elemente de
evaluarea riscului și job safety analysis. Angajații vor fi instruiți să
identifice și să mitigheze riscurile ocupaționale. O dată la șase luni se vor
examina indicatorii, se va evalua eficacitatea acestora și se va stabili ce e
de făcut în continuare deoarece acest proces trebuie să fie unul în continuă
mișcare, într-o continuă îmbunătățire.
Indicator tip leading: AUDITURI DE SSM
Stabilirea acestui indicator ca
indicator de tip leading a început cu observațiile specialiștilor în securitate
și sănătate în muncă din cadrul unor companii care au sesizat că filialele în
care a fost desfășurat un audit amănunțit de cel puțin trei zile au înregistrat
îmbunătățiri majore ale siguranței la locul de muncă în raport cu cele care nu
au fost supuse unui astfel de audit.
Pentru ca acest indicator de
tip leading să fie unul cu adevărat valoros, recomandăm extinderea și
standardizarea procesului clasic de audit astfel încât să implice și personalul
operațional, nu numai profesioniștii în securitate și sănătate în muncă. O mare
companie americană de textile a folosit acest tip de indicator alcătuind echipe
de șase persoane ale unei filiale (managerul filialei, angajați, operatori și
superviseri) și le-a trimis să desfășoare auditul la o altă filială pe baza
unor documente standard care au fost elaborate la nivelul întregii companii. Procesul
de evaluare a siguranței activității nu numai că a permis unei echipe să
vizualizeze operațiunile unei alte unități într-un mod imparțial, dar oferă și
membrilor echipei oportunitatea de a vedea ce realizează mai bine colegii lor
și de a face un benchmaking mental acestor procese în raport cu ceea ce are loc
în instituțiile lor de origine. Pe lângă reducerea ratei de accidentare care s-a
observat, un rezultat major a fost o conștientizare sporită a securității în
muncă în rândul angajaților. Pe măsură ce nivelul de cunoaștere crește, la fel
și participarea și respectarea, conducând la o reducere a incidentelor. Mai
mult chiar, deoarece procesul de audit este realizat de personalul de operare
și nu de specialiștii din domeniul securității, acesta consolidează ideea că securitatea
și sănătatea în muncă privește pe fiecare lucrător.
Exemple de indicatori
de tip leading și valorile măsurabile asociate
În tabelul de mai jos sunt
prezentați cei mai importanți indicatori de tip leading care pot ajuta orice
unitate economică să atingă și să mențină un statut de excelență în securitate
și sănătate în muncă. De asemenea, informațiile prezentate în această lucrare
pot fi folosite nu numai pentru a convinge orice senior executiv management de
importanța indicatorilor leading și puterea lor predictivă ci și pentru a
demonstra prin exemple cum anumiți indicatori leading au produs rezultate
pozitive.
Subliniem încă o dată că
obținerea cooperării din partea managementului de top pentru a accepta
indicatorii de tip leading este esențială pentru implementarea acestora, pentru
minimizarea riscului și reducerea incidentelor și accidentelor de muncă.
De asemenea subliniem
necesitatea de a include valori măsurabile asociate (VMA) care să măsoare nu doar
finalizarea procesului, ci să măsoare și calitatea acestuia. De exemplu,
indicatorul de evaluare a riscului conține o valoare măsurabilă asociată (VMA)
nu numai pentru numărul de evaluări efectuate, ci și pentru procentajul
evaluărilor care au fost reevaluate pentru valabilitate. În mod similar,
acțiunile preventive și corective sunt măsurate în funcție de numărul de
persoane care au fost verificate de către manageri, pe lângă numărul de acțiuni
rezolvate.
Atragem atenția asupra faptului
că un indicator leading, la un anume moment în timp, se poate dovedi valid
pentru o anume companie dar nu la fel de eficient pentru o altă companie, sau
își poate pierde puterea predictivă odată cu trecerea timpului. Lista de
indicatori prezentată mai jos nu este una comprehensivă, ea fiind deschisă și
supusă în permanență îmbunătățirilor și modificărilor.
Exemple de indicatori de tip leading și valorile măsurabile
asociate
Indicator de tip leading/ descrierea
acestuia
|
Valorile măsurabile asociate (VMA)
|
Evaluarea riscului
Identificarea sarcinilor, pericolelor și riscurilor
unui loc de muncă înainte de a începe lucrul și punerea în aplicare a
măsurilor de protecție necesare pentru a se asigura că activitatea se
desfășoară în condiții de siguranță.
|
Numărul de evaluări efectuate
per plan
|
Procentul de evaluări
efectuate per plan
|
|
Raportul dintre nivelurile de
risc identificate (ridicat, mediu, scăzut)
|
|
Numărul de riscuri mitigate
sau controlate
|
|
Procentajul evaluărilor
reevaluate și revalidate
|
|
Recunoașterea / Identificarea pericolelor
Identificarea pericolelor potențiale prin intermediul
observațiilor făcute de management și de angajați (nu audituri în mod
necesar)
|
Numărul de ”near miss-uri”
raportate
Numărul de comportamente sau condiții de lucru
periculoase observate
Numărul de comportamente sau condiții de lucru sigure
observate
Numărul de
pericole observate per inspecție
Numărul de
pericole observate și raportate per angajat per perioadă de timp
Numărul și
procentul pericole descoperite (necunoscute anterior și necategorizate)
Raportul
dintre observațiile legate de pericole și observațiile legate de siguranță
Numărul de
check-listuri completate
Numărul de persoane instruite în identificarea
pericolelor
Numărul de observații legate
de pericole înregistrate de o persoană instruită
|
Profilarea riscului
Trecere în revistă a datelor de identificare ale
riscurilor colectate, prioritizarea acțiunilor preventive și corective
|
Rata de corelație dintre
indicatorii de tip leading și cei de tip lagging
Numărul de recenzii și comparații (pentru a verifica
calitatea procesului)
Numărul de constatări care se repetă
Numărul de
lacune în procesul de identificare a pericolelor
Numărul de
incidente a căror cauză principală a fost evaluarea necorespunzătoare a
riscurilor
Numărul de
evaluări considerate inacceptabile
Procentul
riscurilor care amenință viața, riscurile de gravitate scăzută etc.
Reducerea procentuală a nivelului general de risc
Numărul de riscuri pe
categorii specifice (de exemplu, protecția împotriva căderilor, spații
închise, etc.)
|
Acțiuni preventive și corective
Orice măsură care corectează comportamente ce ar putea
duce la avarii sau defecțiuni, precum și orice măsură proactivă ce ar genera
un comportament sigur și ar preveni o neconformitate
|
Numărul mediu de zile
necesare luării unei măsuri
Procentul de măsuri luate în timpul programat (în
termen de X ore sau până la data scadentă)
Numărul de aspecte în curs de rezolvare care trebuie
rezolvate
Numărul de
probleme care nu au primit încă o acțiune corectivă
Procentul
acțiunilor preventive și corective comunicate
Numărul
acțiunilor corective eficiente verificate de către manageri
Numărul
acțiunilor corective pentru problemele critice validate pentru eficiență de
către manageri
Numărul și
procentul de probleme aflate în conformitate cu acțiunile corective
recomandate
Procentul
sau raportul dintre acțiunile corective la fiecare nivel de control (în
funcție de ierarhia controalelor)
Procentul
sau raportul dintre acțiunile corective în funcție de tipul de pericol (de
exemplu spații inchise, protecția la cădere etc.)
Numărul de acțiuni corective prioritizate în funcție de
risc (de exemplu gravitate crescută, gravitate scăzută, amenințare la viață
etc.
|
Gestionarea procesului de schimbare
Proces formal pentru a asigura o planificare adecvată
în ceea ce privește activitățile de resurse umane, negocierile sindicale,
schimbările sezoniere în domeniul ocupării forței de muncă și schimbarea
managementului.
|
Procentul sarcinilor
finalizate
Numărul de unități în care se lucrează ore suplimentare
Numărul de unități cu cifra de afaceri de X%
Numărul de
lacune în gestionarea revizuirii modificărilor
Numărul de noi evaluări privind modificările proceselor
sau echipamentelor
Numărul de cursuri noi pentru
operatori
|
Sistemul de învățare
Orice activitate sau program (cum ar fi instruirea,
comunicarea, coaching-ul și instruirea la locul de muncă) pentru a preda
angajaților și conducerii problemele și procedurile legate se securitatea și
sănătatea în muncă (abilități, cunoștințe și valori) și de a învăța din
incidentele anterioare.
|
Numărul și procentul de obiective
de formare finalizate (per individ, grup sau unitate)
Procentajul de îndeplinire a obiectivului
Numărul orelor de instruire
Numărul orelor de instruire (per angajat, per unitate,
per interval de timp)
Numărul de incidente a căror
cauză principală s-a datorat lipsei de instruie lipsa de instruire
Numărul de formatori
certificați
Sumele de bani cheltuite pe an pentru formare,
instruire etc
Numărul de angajați noi care
își completează instruirea
Numărul și procentul
evaluărilor pozitive post-instruire
|
Evaluarea componentelor sistemului de management al SSM
Auditul sistemului de management al securității și
sănătății în muncă al unei organizații pentru a evalua conformitatea cu
așteptările și obiectivele sistemului.
|
Scorul de maturitate (procent
din conformarea componentelor sistemului)
Numărul și frecvența auditurilor efectuate
Numărul de observații (cazuri de neconformitate)
Numărul acțiunilor corective
|
Programe de recunoaștere, disciplinare, consolidare
Recunoașterea (aprecierea) comportamentului sigur sau
corectarea comportamentului periculos pentru a consolida obiectivele
sistemului de management al SSM.
|
Procentul de obiective
îndeplinite
Numărul măsurilor disciplinare
Numărul de aprecieri pentru
un comportament sigur
|
Evaluarea
indicatorului de tip leading
Corelarea
și analiza tendințelor principalilor indicatori de performanță pentru a
evalua rezultatele implementării indicatorului de tip leading.
|
Analiza de la an la an a
ratelor de corelare
Analiza anuală a ratei de corelare
Numărul de comparații cu măsurile predictive pentru
rezultatele obținute
Numărul și procentul de măsuri predictive care
îndeplinesc obiectivele predictive
Numărul și procentul
măsurilor predictive care corespund rezultatelor performanței
|
Comunicarea privind siguranța
Schimbul de informații cu părțile interesate, cu
angajații și cu managementul privind măsurătorile / indicatorii de siguranță
și politica de securitate și sănătate în muncă.
|
Numărul și frecvența
ședințelor angajaților
Numărul de discuții legate de securitatea și sănătatea
în muncă înainte începerea lucrului (intrarea în schimb)
Procentul de conformare cu așteptările / nevoile de
comunicare
Frecvența
comunicării cu părțile interesate, cu angajații și cu managementul
Numărul de vizite pe site
Numărul de vizualizări ale
blogului de SSM
|
Sondajul percepției privind siguranța
Anchetarea angajaților cu privire la impresiile și
percepțiile privind performanța managementului și/sau organizării securității
și sănătății în muncă.
|
Numărul și frecvența
anchetelor de percepție
Procentul angajaților chestionați
Rata de raspuns
Procentul rezultatelor pozitive / negative ale
sondajului
|
Instruirea
Orice eveniment care încearcă să îmbogățească sau să
sporească cunoștințele, aptitudinile și capacitatea de a preveni incidentele
și / sau de a controla pericolele.
|
Raportul dintre orele de
instruire și orele de lucru pe lună
Numărul discuțiilor privind siguranța și sesiunile de
instruire privind siguranța
Numărul de evaluări pentru a
determina tipul de instruire și formare necesar
|
Conformitatea
Respectarea procedurii standard de operare.
|
Numărul de inspecții regulatorii care nu s-au soldat cu amenzi sau
observații
Procentul de inspecții care
nu au descoperit defecte
|
Implicarea managementului
Comportamentele și acțiunile conducerii care
demonstrează efortul și angajamentul lor suplimentar pentru asigurarea
securității și sănătății în muncă.
|
Numărul de sugestii ale
angajaților implementate de conducere
Numărul de angajați voluntari pentru inițiative
Numărul de
manageri/supervizori care participă la revizuiri critice de proiectare
Procentajul ratingurilor
pozitive primite de manageri și supervizori de la angajați
|
Implicarea și participarea angajaților
Comportamentele și acțiunile angajaților care
demonstrează efortul lor suplimentar și angajamentul de a asigura securitatea
și sănătatea în muncă
|
Rata de participare
Numărul de observații făcute la fața locului de
către angajați
Numărul de angajați implicați personal de către
superviseri în vizite de lucru
Procentajul
observații dirijate
Procentul
de angajați care documentează observațiile
Numărul și
calitatea comentariilor
Procentajul
cifrei de afaceri
Numărul de plângeri depuse
Numărul de angajați care
conduc întâlniri de SSM
|
Comportamente riscante și comportamente sigure
Comportamente riscante sau încălcări ale siguranței
care sunt observate de persoane fizice, de supraveghetori și de conducere.
|
Numărul de observații
Raportul dintre observațiile pozitive și cele negative
Numărul de observatori
Raportul dintre observațiile de tip coleg-la-coleg și
observațiile făcute de superviseri
Procentajul observațiilor
antrenate
|
Echipamente și întreținere preventivă
Identificarea pieselor critice de echipament ce
necesită o întreținere mai frecventă deoarece se apropie de sfârșitul
"vieții".
|
Procentul de timp petrecut cu mentenența planificată versus mentenanța
neplanificată
Numărul de defecte
identificate într-un echipament
|
Bibliografie
API (2010). Process Safety Performance Indicators for the
Refining and Petrochemical Industries.
CCPS (2008). Process Safety Leading and Lagging Metrics.
Center for Chemical Process Safety, New York. Retrieved from
http://www.aiche.org/ccps.
Campbell Institute (2013). Defining EHS Leadership in
World-Class Organizations. Retrieved from http://www. thecampbellinstitute.org.
Diaz, R.I., & Cabrera, D.D. (1997). Safety climate
and attitude as evaluation measures of organizational safety. Accident Analysis
& Prevention, 29(5), 643-650.
Hale, A. (2009). Why safety performance indicators?
Safety Science, 47(4), 479-480.
Harms-Ringdahl, L. (2009). Dimensions in safety
indicators. Safety Science, 47(4), 481-482.
HSE (2009). Application of performance indicators in the
explosives sectors. Health and Safety Executive. HSE Books.
Hinze, J., Thurman, S., & Wehle, A. (2013). Leading indicators
of construction safety performance. Safety Science, 51(1), 23-28.
Hohn, T. & Duden, D. (2009). Session No. 501:
Benchmarking your leading safety indicators to manage jobsite risk [webinar].
In ASSE Professional Development Conference. Retrieved from
http://members.asse.org/2007/ proceedings/2009/docs/501.pdf
Hopkins, A. (2009). Thinking about process safety
indicators. Safety Science, 47(4), 460-465.
Hudson, P. (2009). Process indicators: Managing safety by
the numbers. Safety Science, 47(4), 483-485.
Iyer, P., Haight, J., Castillo, E., Tink, B., &
Hawkins, P. (2004). Intervention effectiveness research: Understanding and
optimizing industrial safety programs using leading indicators. Chemical Health
& Safety, March/April, 9-19.
Janicak, C. A. (2010). Safety Metrics: Tools and
Techniques for Measuring Safety Performance (2nd ed.). Lanham, MD: Government
Institutes.
Grabowski, M., Ayyalasomayajula, P., Merrick, J.,
Harrald, J.R., & Roberts, K. (2007). Leading indicators of safety in
virtual organizations. Safety Science, 45(10), 1013-1043.
Kanter, R.M. (1993). Men and women of the corporation.
New York: Basic Books.
Lunenburg, F.C. (2012). Power and Leadership: An
Influence Process. International Journal of Management, Business, and
Administration, 15(1), 1-9
Nielsen, K.J., Rasmussen, K., Glasscock, D., &
Spangenberg, S. (2008). Changes in safety climate and accidents at two identical manufacturing plants. Safety
Science, 46(3), 440-449.
Reiman, T. & Pietikainen, E. (2010). Indicators of
safety culture – selection and utilization of leading safety performance
indicators. Swedish Radiation Safety Authority, Research Report 2010:07.
Reiman, T. & Pietikainen, E. (2012). Leading
indicators of system safety - Monitoring and driving the organizational safety
potential. Safety Science, 50(10), 1993-2000.
Roberson, J.H. (2012, July 23). Using leading indicators
to avoid major accidents. Statement given at U.S. Chemical Safety Board’s
public hearing on Deepwater Horizon. Houston, TX. Retrieved from http://www.
csb.gov/UserFiles/file/Roberson%20(DNFSB)%20 Testimony%20-%20printed.pdf.
Robson, L.S., Clarke, J.A., Cullen, K., Bielecky, A.,
Severin, C., Bigelow, P.L., Irvin, E., Culyer, A., & Mahood, Q. (2007). The
effectiveness of occupational health and safety management system
interventions: a systematic review. Safety Science, 45(3), 329-353.
Spear, J. (2010). Measuring safety and health
performance: A review of commonly-used performance indicators, J.E. Spear
Consulting, 1-6.
Stough, J. (2012). Using leading indicators to
continuously improve EHS & sustainability performance. IHS, 1-13.
Toellner, J. (2001). Improving safety and health
performance: Identifying and measuring leading indicators. Professional Safety,
46(9), 42-47.
Wurzelbacher, S. & Jin, Y. (2011). A framework for
evaluating OSH program effectiveness using leading and trailing metrics.
Journal of Safety Research, 42(3), 199-207.
Yukl, G. & Falbe, C.M. (1990). Influence tactics and objectives in upward, downward, and
lateral influence attempts. Journal of Applied Psychology, 75(2), 132-140.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu