Treceți la conținutul principal

REFLECȚII DESPRE UN CURS

Am terminat ieri susținerea unui curs de 4 zile referitor la o metodologie legată de management pentru unul din angajatorii mei. Condiții foarte bune de lucru, subiect interesant- dar- totdeauna la sfârșitul unui astfel de curs se găsesc elemente care-mi spun că aș fi putut face mai bine. E cazul să le notez pe cele de care-mi amintesc.

1.

Mi-am actualizat manualul folosit în cursurile de anul trecut. De la 200 de pagini am ajuns la 400. Din păcate, n-am fost suficient de rapid în transmiterea manualului -așa că cursanții mei au primit tipărit manualul vechi. Nu erau niște lucruri perimate în el- dar am mai adăugat mult conținut. Oricum, și suportul nou de curs a fost dat cursanților- de către mine personal. Dar...la feedback am avut cursanți care se plângeau că n-au primit suportul nou tipărit. Vina mea. 

2.

Deja numărul de suporturi de curs distribuite pentru acest curs se apropie de 100 de suporturi- pentru 2012 și 2013. Ele au fost editate intern- iar de IPR (Intelectual Property Rights)  evident că n-a fost interesat în mod deosebit nimeni. Nu-i pot solicita angajatorului meu să-mi publice suportul ca o carte- din câteva motive obiective (continua actualizare, numărul variabil de cursanți, angajatorul n-are tipografie) totuși n-aș vrea să mă văd peste ceva vreme pe site-ul unui obscur - fără nici un fel de mențiune la IPR-urile mele. Nu sunt un mare fan al ORDA sau BSA- dar ar trebui să existe o cale simplă și necostisitoare (eventual gratis) de a-ți clama drepturile intelectuale- fără să treci pe la OSIM și fără să faci nu știu câte dosare. 

3. 

Ora de începere. Nu sunt un tip foarte matinal- după ce m-am sculat o viață întreagă la 6.00 am să fiu la ora 8.00 am la muncă. Ora 9.00 am pentru începerea unui curs e relativ neplăcută- iar din experiența cursanților (o parte veneau din Ploiești)- contraproductivă. În fiecare zi de curs am început- ca să-i așteptăm pe toți cursanții - la 9.15, 9.30- ieri chiar la 10.00. am. Dacă am fi programat cursul de la început la ora 10.00 cred că ar fi fost mai bine. 

4.
Tehnologiile de predare. Deja Power Point-ul e trecut- și ar fi de urmărit folosirea unui program gen Lectora Inspire- ceea ce ar presupune însă un efort mai mare pentru dezvoltare. Sunt n fișiere- disponibile pe Internet- care pot completa cursul. Experiența legării unui astfel de fișier de Power Point nu este totdeauna extrem de relevantă- uneori nici nu funcționează din motive obscure- și nici nu poți face o pauză să ”depanezi”.Aș fi adeptul unui conținut de curs exclusiv pe Internet iar la cursul propriu-zis desfășurarea unor activități inter-active. 

5.
Finalizarea cursului și evaluarea cursanților. Sunt adeptul finalizării unui astfel de curs cu un proiect individual. Este cel mai bun mod pentru a vedea cât a înțeles cursantul din ceea ce îi prezinți și cum poate aplica acest lucru în activitatea proprie. Pe vremuri cred că a existat și o carte în Editura Tehnică referitoare la ”Redactarea documentațiilor tehnice...” - din păcate generațiile mai noi n-au mai apucat astfel de cerințe . Urmare- e greu cu pagina de gardă, greu cu numerotarea figurilor, greu cu redactarea. 
6.
Prezentarea individuală a proiectelor. Pe lângă cerința existenței proiectului individual ca atare- a doua cerință pentru cursanți a fost susținerea individuală a proiectului. S-a propus alocarea unui timp de 20 de minute pentru fiecare prezentare- mai mult decât generos. Cât de dificil o fi să  te încadrezi în cele 20 de minute ? Unde ar trebui să scrie cu litere de foc ”Nu citi slide-urile pentru că și ceilalți știu să citească” ? Cât de dificil poate fi- să te prezinți și să-ți prezinți activitatea astfel încât lumea să înțeleagă cine ești și unde lucrezi ?

7.
După ce am impresia că mă înțeleg perfect cu toți cursanții- mă trezesc cu reproșuri în fișa de feedback- de genul- ”N-a prezentat tot suportul”. Atunci când ai o anumită sugestie/observație - mi se pare normal să o discuți cu lectorul- din cel mai simplu motiv de pe lume- acela că în 99.9% din cazuri se poate rezolva. Ar fi ideal ca lectorul să fie atotștiutor- și să cunoască cele mai ascunse doleanțe- dar nu e. Și atunci cel mai simplu lucru e să spui ”Vreau ....”. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

IDENTIFICAREA ȘI ANALIZA CAUZELOR RĂDĂCINĂ -1

Analiza cauzelor rădăcină este o metodă extrem de folosită de către managementul de performanță  din firmele dezvoltate. Metoda este considerată ca o metodă primară- care trebuie utilizată în primele faze ale analizei specifice procesului managerial. Ne propunem să prezentăm o metodă de analiză a cauzelor rădăcină care să poată fi aplicată atât pentru managementul calității cât și pentru managementul securității – ținând seama de faptul că în cea mai mare parte, cauzele rădăcină ale problemelor de calitate și problemelor de securitate și sănătate sunt comune. Figura 1 prezintă modul  global de analiză pentru cauzele rădăcină Din figură se poate observa că avem 2 procese distincte: ·         -un proces de identificare- care va fi realizat pe baza metodei cunoscute și ca 5 W ( 5 Why); ·         -un proces de analiză; procesul de analiză urmărește: o   stabilirea cauzelor specifice managementului calității și managementului de SSM; o   ierarhizarea cauzelor identificate;

Figura 1  Structurare…

VULNERABILITY METRICS AND KPI

KPI definitionA key performance indicator(KPI) is a measure of performance, commonly used to help an organization defineand evaluate how successful it is, typically in terms of making progress towards its long-term organizational goals.
–KPIs provide business-level context to security-generated data –KPIs answer the “so what?” question –Each additional KPI indicates a step forward in program maturity –None of these KPIs draw strictly from security data
COBITControl Objectives for Information and Related Technology (COBIT) is a framework created by ISACA for information technology (IT) management and IT governance. It is a supporting toolset that allows managers to bridge the gap between control requirements, technical issues and business risks. COBIT was first released in 1996; the current version, COBIT 5, was published in 2012. Its mission is “to research, develop, publish and promote an authoritative, up-to-date, international set of generally accepted information technology control obj…

APLICAȚII ALE GRAFULUI DE RISC-1

Așa după cum s-a văzut dintr-o postare trecută, graful de risc poate fi un instrument util- și nu numai în cazul bolilor profesionale. Vom adapta în continuare  teoria existentă la teoria și practica din România și vom detalia câteva aspecte considerate de interes.
Este interesant de adaptat  graful de risc pornind de la clasicul sistem Om-Mașină folosit în practica de specialitate din domeniul SSM din România. În acest sens, folosind experiența existentă și datele statistice putem dezvolta în mod corespunzător- așa cum se prezintă în continuare în acest material.
Tabelul 1- Atribute folosite în graf Atribut Descriere I (Inițiatori) Operator(O): a. operator pregătit necorespunzător[1] b.operator malevolent [2] c.operator surprins de un eveniment neprevăzut datorat sarcinii[3] d. operator surprins de un eveniment neprevăzut datorat mașinii;[4] e. operator surprins de un eveniment neprevăzut datorat mediului/factorilor naturali. [5] Sarcină(S): a. sarcină incorect formulată- care dete…