Treceți la conținutul principal

PERICOLUL (HAZARDUL)- 2

Să vedem pentru început câteva definiții ale pericolului și ale companioanelor sale , pericolul iminent și pericolul grav și iminent. 

”PERÍCOL, pericole, s. n. Situație, întâmplare care pune sau poate pune în primejdie existența, integritatea cuiva sau a ceva; primejdie, amenințare, ♦ (Rar) Risc. – Din lat. periculum, it. pericolo. ”


Deci pericolul este o situație (sau un eveniment) care poate pune în primejdie (ar fi mai corect să spunem că poate afecta- pentru că noțiunea de primejdie e greu de definit) existența și integritatea- și aici sunt incluse persoanele (cuiva) și lucrurile (ceva), La definiție ar trebui introdusă și funcționarea. 


Cu mirare găsim o definiție interesantă dar care introduce și o culpă de natură penală.
”pericol iminent, consecinţă gravă pentru o persoană, pentru un bun sau pentru un interes general, care este pe cale să se producă şi care justifică în general comiterea unei fapte prevăzute de legea penală, făcând ca aceasta să-şi piardă autonomia penală prin intervenţia stării de necesitate, ca şi cauză justificativă. Atunci când valoarea pusă în pericol iminent este viaţa, sănătatea sau integritatea corporală a unui copil sau a unei persoane care nu are posibilitatea de a se îngriji, se comite infracţiunea de punere în primejdie a unei persoane în neputinţă de a se îngriji.

Detalii: http://legeaz.net/dictionar-juridic/pericol-iminent ”
E un pic mai complicat- bănuim că este o definiție juridică, fără aplicabilitate în domeniul SSM.

Rezumând, pericolul poate fi interpretat ca în figura 1.




Figura 1- Definirea globală a pericolului

Din figură se poate observa că afectarea ”cuiva” sau a ”ceva” se inter-relaționează. Defecte minore pot conduce la accidentul de muncă așa cum accidentarea cuiva poate avea ca efect secundar avarierea unei unelte.
O definiție mai nefericită este următoarea.
”Pericolul grav şi iminent de accidentare reprezintă situaţia concretă, reală şi actuală căreia îi lipseşte doar prilejul declanşator pentru a produce un accident în orice moment.”
O considerăm nefericită din prisma termenului adiacent pericolului, respectiv riscul. Figura 2 arată înlănțuirea normală a termenilor.




Figura 2- Cauză-Pericol-Risc- Eveniment neprevăzut

Orice fel de pericol are la origine o cauză. La momentul apariției riscului se adaugă o probabilitate de declanșare (prilej declanșator așa cum apare în definiția anterioară și o gravitate specifică. Este important de reținut că pericolul este o noțiune de natură statică iar riscul o noțiune dinamică. Rezultanta activării unui risc este un eveniment neprevăzut. Omiterea avariilor și pierderilor economice din domeniul SSM nu este benefică pentru nimeni. 
În toată această filozofie trebuie să mai introducem o noțiune, momentan absentă din teoria românească, cea de declanșator - sau trigger cum este el cunoscut în literatura de specialitate. 
Declanșatorul constituie și el o cauză a accidentului. Dacă vorbim de cauza primară- cea care a  condus la apariția pericolului (de exemplu folosirea energiei electrice pentru acționarea unor mașini unelte și existența unor cabluri de alimentare desizolate )- în acest caz ar trebui să menționăm cauza declanșatoare (de exemplu atingerea accidentală a cablului de alimentare).Figura 3 sumarizează aceste aspecte.

Figura 3- Cauză-Pericol-Risc

Observăm- ca specialiști în domeniul prevenirii  că în acest caz măsurile de prevenire trebuie să mitigheze 2 cauze- cauza primară (prin re-izolarea cablurilor) și declanșatorul (prin instruirea personalului pentru a fi protejat contra atingerilor accidentale). 


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

IDENTIFICAREA ȘI ANALIZA CAUZELOR RĂDĂCINĂ -1

Analiza cauzelor rădăcină este o metodă extrem de folosită de către managementul de performanță  din firmele dezvoltate. Metoda este considerată ca o metodă primară- care trebuie utilizată în primele faze ale analizei specifice procesului managerial. Ne propunem să prezentăm o metodă de analiză a cauzelor rădăcină care să poată fi aplicată atât pentru managementul calității cât și pentru managementul securității – ținând seama de faptul că în cea mai mare parte, cauzele rădăcină ale problemelor de calitate și problemelor de securitate și sănătate sunt comune. Figura 1 prezintă modul  global de analiză pentru cauzele rădăcină Din figură se poate observa că avem 2 procese distincte: ·         -un proces de identificare- care va fi realizat pe baza metodei cunoscute și ca 5 W ( 5 Why); ·         -un proces de analiză; procesul de analiză urmărește: o   stabilirea cauzelor specifice managementului calității și managementului de SSM; o   ierarhizarea cauzelor identificate;

Figura 1  Structurare…

DEVELOPING SAFETY ASSESSMENT SYSTEMS USING EXPERT SYSTEM SHELLS-1

Acknowledgements: The author wants to thank XpertRule Software LTD and mr. Tim Sell for being able to try Decision Author- the main software in which this prototype shall be built.
GENERAL ASPECTS Safety domain of research is by excellence a domain based on expertise. Textbooks and theoretical knowledge are good but the safety expert which inspects three times a day a certain part of an enterprise is the ultimate safety dealer here. A lot of expertise is transformed into lessons learned- that are used for training and improvement of existing safety attitudes. On the other part, this expertise could be also valued in order to build optimal and effective safety assessment systems. An expert system is software that emulates the decision-making ability of a human expert. In our case- the expert part should interrogate the specific employees regarding safety aspects of an enterprise. The next figure illustrates how a safety expert, with the necessary knowledge into the problem could impr…

VULNERABILITY METRICS AND KPI

KPI definitionA key performance indicator(KPI) is a measure of performance, commonly used to help an organization defineand evaluate how successful it is, typically in terms of making progress towards its long-term organizational goals.
–KPIs provide business-level context to security-generated data –KPIs answer the “so what?” question –Each additional KPI indicates a step forward in program maturity –None of these KPIs draw strictly from security data
COBITControl Objectives for Information and Related Technology (COBIT) is a framework created by ISACA for information technology (IT) management and IT governance. It is a supporting toolset that allows managers to bridge the gap between control requirements, technical issues and business risks. COBIT was first released in 1996; the current version, COBIT 5, was published in 2012. Its mission is “to research, develop, publish and promote an authoritative, up-to-date, international set of generally accepted information technology control obj…