ASPECTE GENERALE
O metodă de
evaluare pentru riscurile ocupaționale este totdeauna binevenită atunci când
poate constitui un pas înainte față de situația existentă.
EVALUAREA RISCURILOR OCUPAȚIONALE
|
-permite
stabilirea situației actuale din punct de vedere al Securității și Sănătății
în Muncă și implicit a condițiilor de muncă- poate fi un raport util pentru eventualii investitori.
|
-permite
identificarea și evaluarea riscurilor specifice dintr-o anumită zonă a
unității economice sau dintr-un loc de muncă – în vederea mitigării acestora.
Știm că majoritatea riscurilor nu pot fi eliminate- dar pot fi reduse sub un
anumit nivel de periculozitate pentru operatorul uman și pentru proprietate;
|
-oferă asistență
proceselor de decizie managerială- în special pentru procesele care se referă
la alocarea de resurse; știm că nu există unitate economică cu ”prea mulți
bani” și mai știm că managerii vor fi în general foarte reticenți să investească în mijloace și proceduri de
protecție atâta timp cât nu sunt convinși că pierd mai mult decât câștigă;
|
-oferă o
cuantificare a unui anumit risc identificat (prin operația de evaluare),
cuantificare care permite specialistului în protecția muncii și managerului
să ia decizii dacă respectivul risc trebuie mitigat sau dacă se poate
supraviețui cu el pentru atingerea unor obiective imediate- în condițiile în
care nimeni nu e rănit. De asemenea cuantificarea oferă posibilitatea de
ierarhizare a riscurilor- necesară pentru planul de mitigare și alocarea de
resurse
|
-oferă
speranța unei securități reale pentru personalul expus respectivelor riscuri
ocupaționale;
|
-oferă
speranța unei securități reale pentru colectivitatea din care face parte
agentul economic.
|
-poate
oferi, în anumite situații, o imagine globală la nivel de ramură industrială
sau chiar la nivel național- pentru lansarea/optimizarea unor programe de
protecție- de exemplu contra riscurilor legate de lucrul la înălțime.
|
Figura următoare
sumarizează aspectele prezentate în tabel
Figura 1 Cine profită de evaluarea de risc
profesional
Se poate observa
că printre cei care beneficiază de o astfel de evaluare se numără și experții
/specialiștii în domeniul SSM- aceștia obțin datele necesare și extrem de
importante pentru a construi planurile de mitigare/prevenire a riscurilor. Este
importantă conștientizarea unei populații cât mai mari apropo de această
evaluare- în unele industrii (în special în cea de proces) multe firme
importante menționează o astfel de evaluare printre indicatorii proprii de
performanță. Pe de altă parte și comunitatea locală este important să accepte o
astfel de unitate economică și să stabilească relații cu aceasta- ajungându-se
la un proces de integrare reciprocă.
PERFORMANȚĂ ȘI RISC ÎN EVALUAREA RISCULUI OCUPAȚIONAL
Pentru destul de
multă lume evaluarea riscului ocupațional pare o simplă formalitate, o
procedură destinată să umple niște dosare. Acest lucru se întâmplă și pentru
faptul că accidentele de muncă sunt o excepție și nu o regulă în derularea unor
activități industriale .Din păcate, acest mod de abordare conduce la riscuri
care pot fi induse de evaluarea de risc- aceste riscuri putând fi un punct de
plecare în stabilirea performanței. Tabelul următor (1) face o scurtă sumarizare.
Tabel 1
Categorie generală de riscuri
|
|
Derivate din operatorul uman
|
-Evaluare
incompletă –operatorul uman (cel care face evaluarea) a ”scăpat” locuri de
muncă importante
|
-Evaluare
incorectă- operatorul uman a făcut greșeli care afectează grav evaluarea
|
|
-Evaluare
formală- operatorul uman a făcut o evaluare ”pentru dosar”
|
|
Derivate din context
|
-Evaluare
realizată în contextul nepotrivit- de exemplu pentru o facilitate în care în
perioada respectivă mai mult de 3 sferturi din angajați sunt în afara
facilității;
|
Derivate din metodologie
|
-Caracter
subiectiv al evaluării- evaluarea se bazează de exemplu doar pe opiniile unui
reprezentant al lucrătorilor;
|
-Caracterul
relativ al evaluării- metodologia nu stabilește precis obiectivele urmărite
și atunci evaluarea se transformă într-o descriere care nu are nici un fel de
finalitate practică;
|
|
Derivate din instrumentele de colectare a datelor
|
-Instrumente
greu de folosit. Atunci când evaluatorul nu are o pregătire superioară
corespunzătoare iar instrumentul de evaluare este extrem de stufos și
complicat;
|
-Instrumente
incomplete- există de exemplu un checklist cu 10 întrebări care nu poate
acoperi problematica evaluării de risc decât cu un grad de subiectivitate
foarte ridicat;
|
|
-Instrumente
inutile- oarecum cazul invers în care există n întrebări inutile- în anumite
tipuri de chestionare totuși întrebările esențiale sunt ”dublate”- dublurile
servind ca un instrument de control.
|
|
Riscuri derivate din inputurile evaluării
|
Orice evaluare
de riscuri ocupaționale are un anumit grad de subiectivitate- nefiind vorba
doar de măsurarea unor parametri – indiferent de metoda folosită. În acest
sens, rezultatele unor interviuri- mai ales când acestea se desfășoară doar
cu personal muncitor sau doar cu managementul- pot conduce la un rezultat
general fals.De aceea metodele de evaluare trebuie să stabilească extrem de
clar cum sunt selectați subiecții care vor oferi componenta calitativă a
evaluării.
|
Riscuri derivate din absența datelor
|
Atât vechea
metodă de evaluare- în folosire astăzi la nivelul economiei naționale cât și
alte astfel de metode recomandă ca evaluarea să se realizeze pe baza unui
”istoric” cuprinzând datele statistice proprii unității evaluate sau unor
unități similare. Din păcate astfel de date sunt greu disponibile- mai ales
după 1996 iar pentru unități nou înființate nu există.În plus managementul
unității este în general reticent să ofere astfel de date considerate ca o
”rușine”.
|
Riscuri derivate din atitudinea managementului
|
-Dezinteresul
față de problemă. Pentru anumiți
manageri care în general nu provin din zona de activitate propriu-zisă-
asigurarea Securității și Sănătății în Muncă este o chestiune secundară, dacă
nu chiar formală. Au existat cazuri în realitate în care s-a ajuns la un
acord cu angajații pentru renunțarea la prevederile asigurării SSM (de
exemplu acordarea de echipament individual de protecție) în favoarea unui
spor la salariu- care evident că nu rezolva problemele de securitate.
|
-Riscul ca
rușine- una din abordările conflictuale ale problemei riscurilor ocupaționale
întâlnite în zona managerială- este cea că existența riscurilor ocupaționale
este o rușine pentru unitatea respectivă și atunci e mai bine ”să ascundem
gunoiul sub preș”.O astfel de abordare va conduce la încercarea de minimizare
a existenței și mai ales acțiunii riscurilor ocupaționale asupra angajaților
proprii (în special pe considerentul că nu există nici un fel de accident
înregistrat) mergând uneori până la neraportarea incidentelor grave sau
accidentelor de muncă ușoare.
|
|
-Riscul ca
problema altora. Deși delegarea constituie într-adevăr o metodă de mitigare a
riscurilor- acțiunea riscurilor are loc în primul rând în facilitatea
proprie. De aceea înainte de a delega ”posesia” riscului asupra unei terțe
părți este recomandabil să se ia toate măsurile posibile pe plan intern.
|
Din acest tabel se
poate vedea că există suficiente aspecte referitoare la ”riscul” unei evaluări
greșite sau incomplete, influențată de diverși factori exteriori- astfel încât
să fie necesară identificarea și definirea unor parametrii de performanță pe
care o astfel de metodă să-i poată îndeplini. Tabelul următor (2) încearcă să
sistematizeze astfel de parametrii:
Tabel 2
Denumire
parametru
|
Descriere
|
Posibilități
cuantificare
|
Generalitate
|
Metoda de evaluare a riscurilor
ocupaționale trebuie să aibă un caracter cât mai larg de generalitate –
pentru a fi posibilă realizarea unor benchmark-uri semnificative. O metodă
specifică doar pentru industria tăbăcirii pieilor- de exemplu- poate să fie
utilă local dar nu permite comparații.
|
5- Metodă cu grad maxim de generalizare
1- Metodă specifică extrem – care nu poate fi aplicată în altă parte
|
Repetabilitate
|
Evident că acest tip de evaluare trebuie efectuat cu o
periodicitate cât mai scurtă- cele mai eficiente fiind evaluările la 6 luni. Deși
nu pot fi excluse metodele destinate evaluării riscurilor ocupaționale pentru
un fenomen unic- marea majoritate a metodelor trebuie să fie repetabile.
|
5- Metodă repetabilă, 1- metodă irepetabilă
|
Trasabilitate
|
Concluziile evaluării trebuie să
fie trasabile către cauzele care au condus la respectivele concluzii și către
factorii de risc care au determinat acele cauze- mai ales în cazurile în care
există divergențe între evaluatori și managementul unității care trebuie să
accepte respectivele concluzii
|
5- Trasabilitate maximă 1- Fără
trasabilitate (cazul în care un evaluator face de exemplu o evaluare generală
sau evaluează pe baza unor rapoarte și nu prin inspecții la fața locului)
|
Eficiență
|
Problema eficienței este poate cea mai importantă în
astfel de evaluări. Cum se poate stabili că o metodă este eficientă ?
-Prin identificarea unor aspecte receptate și acceptate
de către management;
-Prin identificarea unor aspecte confirmate de către
angajați;
-Prin susținerea unor planuri de măsuri care să conducă
la minimizarea evenimentelor neprevăzute- nu neapărat accidente ci chiar și
situații de perturbare momentană a activității sau situații pre-accident.
|
Evident că eficiența metodei o pot da doar utilizatorii
acesteia. Propunem în acest sens următoarele posibilități de cuantificare.
1- metodă de evaluare a cărei eficiență n-a fost/nu a
putut fi stabilită;
2- metodă de evaluare cu eficiență slabă (în general
metodele descriptive intră în această categorie)
3- metodă de evaluare cu eficiență medie- ( de exemplu
nu se înregistrează evenimente neprevăzute consemnabile scriptic dar
angajații nu sunt mulțumiți)
4- metodă de evaluare cu eficiență ridicată
5- metodă de evaluare eficientă
|
Uzabilitate
|
În această categorie intră o serie
de aspecte cum ar fi:
-asigurarea desfășurării
activității normale în perioada evaluării- deci non-intruzivă cu activitatea de producție
-posibilitatea realizării
evaluării de către personalul din unitatea economică evaluată- în cazul ideal
[1]
-posibilitatea utilizării relativ
facile a metodei în condițiile în care timpul de învățare estimat nu
depășește limite de bun simț iar activitățile implicate nu sunt extrem de
complicate- fiind însoțite de exemple și cazuri de utilizare corespunzătoare.
|
5- Uzabilitate maximă
1-Uzabilitate foarte
redusă/Specializată
|
Timp necesar pentru aplicare
|
Timpul de aplicare este unul din aspectele cele mai
sensibile legate de un astfel de proces și implicit și de metoda de evaluare.
Pentru scurtarea timpului de aplicare se recomandă ”eșantionarea” evaluării-
cu alte cuvinte ca la nivelul unei facilități evaluate să fie identificate
acele secții și locuri de muncă care au cele mai importante riscuri
ocupaționale- anumite locuri de muncă cum ar fi serviciile funcționale fiind
lăsate pe planul 2 (nu se recomandă ignorarea completă pentru că un incendiu
poate izbucni de exemplu și din prize montate și întreținute necorespunzător
în compartimentele funcționale)
|
|
Costuri
(raportul cost/rezultate)
|
Trebuie subliniat faptul că o
evaluare de riscuri ocupaționale bună- costă. Și că serviciile specializate
în astfel de evaluări- cum ar fi companii de genul Lloyd sau Detsk Norske
Veritas- percep tarife semnificative pentru o evaluare profesională. Acest
lucru trebuie menționat pentru că în România, datorită legilor
necorespunzătoare și unei competiții prost înțelese există foarte multe firme
care prestează ”și” servicii de evaluare- și merg pe prețuri foarte mici. Nu
se poate face o evaluare serioasă în aceste condiții și rezultatele sunt în
marea majoritate a cazurilor copiate de la o evaluare inițială similară din
punct de vedere al activității. Cei care utilizează și doresc să-și
implmenteze o astfel de metodă trebuie să ia în considerare:
-costul drepturilor de autor-
într-un mod similar cu software vor fi distribuite licențe de evaluare pentru
propria facilitate, pentru 10 și 100 de facilități și peste 100 de facilități
(pentru firmele de evaluare);
-costul formării și perfecționării
personalului adecvat;
-costul propriu-zis al activității
de evaluare. În condiții normale de lucru se poate considera un astfel de
cost ca fiind egal cu 1...2 evaluatori x 2...10 zile/evaluare.
|
5- raport cost/rezultate ideal
1- cost nesemnificativ- rezultate
incerte
|
Rezultate așteptate
|
În acest sens, parametrul de performanță are valori mai
mari atunci când rezultatul așteptat reprezintă un plan de acțiune pe termen
scurt și mediu pentru mitigarea riscurilor semnificative acceptate. Aici
trebuie subliniat faptul că în mod tradițional la o activitate de audit (cum
este și cea de evaluare a riscurilor ocupaționale- care este tot o formă de
auditare) în mod normal procesul de evaluare se oprește la partea de
evaluare- planul de lucru pentru rezolvarea neconformităților fiind realizat
de către un alt organism decât cel care a realizat evaluarea (când vorbim de
audit de terță parte). În acest caz, pentru că evaluatorul extern este și
specialist în domeniul SSM- se preferă ca să ofere în cadrul pachetului și un
draft pentru planul de mitigare a riscurilor ocupaționale identificate- pe
termen scurt și dacă se poate și mediu
|
5- rezultatele evaluării se finalizează cu planul de
mitigare a riscurilor ocupaționale identificate;
1- este oferit un rezultat general;
|
ALARP
|
Deși termenul ALARP nu face parte
din indicatorii de performanță propriu-ziși – am considerat importantă
introducerea acestuia printre parametrii definitorii ai evaluării. ALARP (As
Low as Reasonably Possible) – este pragul impus de legislația din Marea
Britanie prin HSE Act din 1973- pentru riscul acceptabil- și în mod direct
pragul de referință pentru evaluarea unui risc ocupațional.
|
ALARP de nivel 5- sunt mitigate
atât riscurile pentru angajați (fără incidente care să afecteze sănătatea și
securitatea) cât și pierderile
materiale semnificative
ALARP de nivel 1- sunt mitigate
riscurile majore pentru sănătatea angajatului (deces, invaliditate)
|
În partea a 2-a a
acestui material va fi prezentată lista de cerințe generale formulate pentru o astfel de metodă.
[1]
Aici trebuie subliniat faptul că în
mod normal- personalul respectiv înțelege și cunoaște cel mai bine problemele
instituției, inclusiv problemele legate de aspectele de securitate. Pe de altă
parte- mai ales în cazul unităților de tip IMM este greu de crezut că
respectiva unitate își poate permite existența unui cadru cu experiența
necesară și studii superioare disponibil în mod special pentru o astfel de
evaluare- deci evaluarea și sistemul de evaluare ar trebui să poată fi
utilizate și de către persoane cu studii medii. În acest sens- soluția ideală
ar fi să existe 2 nivele de analiză în urma evaluării- o analiză care să se
concretizeze în rezultate imediate- care să poată fi făcută și pusă în practică
de către specialiști cu nivel tehnic mediu și o soluție de analiză și
planificare asistată pe termen mediu și lung- care să poată fi pusă în practică
la un nivel mai avansat- eventual și cu participarea unei terțe-părți.
Un comentariu:
Tabelul 2 greu de inteles pentru mine .
Trimiteți un comentariu