Esențialul este ca cele 10 elemente să definească în mod complet locul de muncă/secția/unitatea auditate din punct de vedere al securității și sănătății în muncă.
Metoda permite chiar folosirea unor elemente diferite pentru locul de muncă/secție sau atelier/unitate - astfel de exemplu dacă s-a realizat un audit pentru toate locurile de muncă și unul din elementele auditate a fost ”alimentările cu energie electrică/gaze/apă” la nivelul unității economice vor fi introduse elemente care țin de organizare, controlul pierderilor, managementul schimbării, etc. Prin acest multi-filtru dat de alegerea diferențiată a elementelor pentru diversele nivele de auditare se realizează fără nici un fel de probleme- cel mai bun și mai eficient audit al SSM-ului dintr-o unitate economică- rezultatele fiind exprimate într-un mod unitar- Nivelul global de securitate al unității economice. Chiar dacă activitatea dintr-o turnătorie de aluminiu sau dintr-o unitate de prelucrare a peștelui oceanic sunt complet diferite- un nivel de securitate global având valoarea 3- indică același lucru- acela că securitatea și sănătatea în muncă sunt deficitare la cele 2 unități, că există puncte slabe- și posibil foarte slabe care trebuiesc rezolvate imediat- și că managementul unității trebuie să ”își ia inima în dinți” și să aloce resursele necesare rezolvării situației .
Pentru autoritățile competente cu atribute în domeniul SSM- respectiv Inspecția Muncii- o ”hartă” a unităților locale cu diferitele nivele de securitate evaluate va fi extrem de utilă pentru că-și vor putea ierarhiza și optimiza activitățile. La nivelul unui IJM într-un județ care poate avea 10...20.000 de unități economice funționale sunt în cel mai bun caz 20...50 de inspectori care sunt axați pe problematica protecției muncii- și este destul de greu de crezut că vor avea timpul și resursele necesare să evalueze și să controleze toate unitățile. Folosind această metodă ei vor putea să-și realizeze rapid harta unităților- urmărind de exemplu cu prioritate unitățile cu nivel de securitate global exprimat între 0 și 2.5 și sprijinind toate unitățile cu nivel de securitate sub 4 pentru mitigare și îmbunătățirea situației.
Așa după cum se poate observa și din exemplele anterioare cele 10 elemente încearcă să
definească în întregime ceea ce trebuie să acopere securitatea și sănătatea în
muncă la nivelul întregii întreprinderi.
Structura identificării unor astfel de elemente este bine să urmărească
structura ”black box”, respectiv Intrări-Prelucrări-Ieșiri ca o structură
optimă pentru definirea oricărui tip de activitate în cadrul unei unități
economice- fie că vorbim despre producție sau despre servicii.
Pe de altă parte următoarea listă poate fi utilă pentru alegerea celor 10
elemente- lista este alcătuită ținând cont de ISO 31.000 cât și de standardul
în realizare ISO 45.001. Precizăm faptul că este imposibilă realizarea unei
liste exhaustive- rămânând la latitudinea specialistului în SSM/Auditorului
să-și folosească experiența în mod constructiv pe baza acestei liste de
principiu.pentru a-și defini cele 10 elemente cu care va lucra.
Tabelul 1 Fundamente în alegerea celor 10 elemente
Nr. crt.
|
Descriere
|
Personal expus (nr)[1]
|
Incidente raportate[2]
|
Se alege ca bază pentru element ? Da/Nu
|
|
Da
|
Nu
|
||||
1
|
Materii
prime, materiale, substanțe sau produși folosite de către unitate pentru
realizarea producției, aduse în unitate sau scoase din unitate
|
||||
2
|
Alimentări
tehnologice cu electricitate, gaz, apă
|
||||
3
|
Starea
facilității și locurilor de muncă în general
|
||||
4.
|
Politici
și proceduri de selecție a perosnalului, de instruire în domeniul SSM și de
repartizare pe locuri de muncă și sarcini astfel încât să nu existe interacțiuni
care să poată conduce la producerea unui accident
|
||||
5
|
Satisfacția
personalului din punct de vedere al activității realizate. Aici sunt incluse
și eventuale acțiuni de sustragere de materiale și componente cât și acțiuni
de sabotaj a producției.
|
||||
6
|
Contextul
în care se desfășoară activitatea productivă/de servicii
|
||||
7
|
Activități
principale de producție/servicii
|
||||
8
|
Activități
connexe dinamice (aici este inclusă și activitatea de transport)
|
||||
9
|
Activități
connexe statice (aici este inclusă și depozitarea și securitatea depozitelor)
|
||||
10
|
Activități
principale sau conexe desfășurate la înălțime
|
||||
11
|
Activități
principale sau conexe desfășurate în spații închise
|
||||
12
|
Activități
de întreținere
|
||||
13
|
Activități
desfășurate în întregime sau majoritar prin forță manuală (transport, folosirea unor
concasoare, pickhamere, activități de încărcare/descărcare, etc.)
|
||||
14
|
Starea
și întreținerea mașinilor și utilajelor manuale
|
||||
15
|
Identificarea,
mitigarea și raportarea evenimentelor neprevăzute
|
||||
16
|
Identificarea,
mitigarea și raportarea incidentelor și accidentelor de muncă
|
||||
17
|
Asigurarea
secvențelor de odihnă și repaos
|
||||
18
|
Supervizarea
și sprijinirea comportamentelor benefice din punct de vedere al securității
și sănătății în muncă.
|
||||
19
|
Securitatea
și sănătatea asigurată în operațiunile curente de igienizare ale unității
|
||||
20
|
Proiectarea
și implementarea în cadrul personalului a unor planuri de urgență care să
minimizeze evenimente neprevăzute cu potențial sever (incendii, explozii,
panică) precum și acțiunile de exersare practică a apariției unui eveniment
neprevăzut și de implementare a planurilor de urgență corespunzătoare.
|
||||
21
|
Acțiunile
de evacuare și eliminare a deșeurilor
|
||||
22
|
Securitatea
produsului final
|
Următoarea schemă poate fi de asemenea utilă în alegerea sau dezvoltarea
unor noi elemente.
Figura 1. Posibilități de dezvoltare a celor 10 elemente
Se poate vedea din figură că se consideră un sistem cu următoarele
componente principale, respectiv ”aspecte ce caracterizează elementele”
-Personal;
-Facilități și utilaje;
-Tehnologii și procese;
-Organizare;
Trebuie menționat faptul că acest sistem este similar cu sistemele folosite
la nivelul statelor dezvoltate din UE, comparația între acesta și sistemul
om-mașină folosit în mod curent în România la acest moment este prezentat
în tabelul următor.
Tabelul 2 Comparație între abordarea
sistemică din UE și alte state dezvoltate și România
Sistem
UE și alte state dezvoltate
|
Sistem
România
|
Observații
|
|
1
|
Personal
|
Operator/factor
uman
|
|
2
|
Facilități
și utilaje
|
Mașină
(Mijloc de producție)
|
Concepția
UE acordă un loc foarte important eliminării/diminuării pierderilor specifice
precum și acțiunilor cu potențial negativ asupra inventarului valoros (loss
control și valuable asset control)
|
3
|
Tehnologii
și procese
|
Sarcina
|
Față
de termenul generic de sarcină- componenta ”Tehnologii și procese” este mai
bine definită, urmărind SSM pe fluxul tehnologic specific pentru un proces de
producție
|
4
|
Organizare
|
Mediu
de muncă
|
Concepția
UE acordă un loc primordial activității de management- și evident
managementului SSM
|
Din acest tabel pot fi extrase câteva diferențe esențiale- care conduc la
necesitatea implementării și în România a concepțiilor utilizate în acest
moment în UE;
1. Securitatea și sănătatea în muncă nu privește doar integritatea fizică a
operatorului uman ci și posibilele avarii sau chiar pierderi de mașini și
utilaje precum și posibilele evenimente neprevăzute care perturbă în vreun fel
procesul de producție; Ciclul:
Eveniment neprevăzut- pierderi materiale (avarie)-situație pre-accident
(Near-miss)- incident- incident grav- accident de muncă trebuie implementat în mod corespunzător și în
România.
2. Aspectele legate de o bună organizare, incluzând aici cultura justă,
managementul scghimbării și alte componente manageriale trebuie implementate
neapărat într-un mod deschis și în România- renunțându-se la concepția perimată
a aspirantului de manager care vrea doar să-i ia locul șefului.
3. Viitorul standard ISO introduce noțiunea de context al activității-
context care include organizarea, tehnologiile și procesele executate precum și
facilitățile și utilaje cu care se execută aceste procese.
4. Controlul pierderilor trebuie să fie o componentă integrantă a
procesului de SSM. Nici un fel de structură managerială funcțională nu-și poate
permite să aibă pierderi din ce în ce mai mari- și să nu încerce să mitigheze
dacă nu să elimine cauza pierderilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu