3.Controlul/eliminarea pericolelor
În primele faze ale procesului de
management al riscului echipa de analiză poate determina modul în care un
anumit proiect se încadrează în parametrii precum şi dacă mediul în care
respectivul produs va opera este consistent cu acest proiect.(În acest sens
trebuie urmărit şi capitolul referitor la integratorii de securitate)
Pericolele care nu pot fi eliminate din faza de proiectare devin pericole
reziduale.Obiectivul acestui pas este obţinerea unei decizii din partea
autorităţii cu drept de decizie pentru ca să fie acceptat riscul unui pericol
rezidual..
Odată identificat pericolul şi definit
indexul securităţii riscului asociat (SRI) trebuie făcută o determinare pentru
a se vedea dacă există vre-o acţiune care poate reduce acest risc.Nu toate
pericolele sunt aşa de serioase pentru a justifica costurile reducerii sau
eliminării unui anumit risc. Managementul riscului în acest proces de decizie
implică:
- identificarea alternativelor potenţiale
de control ale pericolului şi eficienţa aşteptată de la fiecare din aceste
metode;
-determinarea metodei care va fi aplicată,
ţinând seama de restricţiile impuse programului(restricţii legate de costuri,
resurse tehnologice existente/necesare, resurse umane existente/necesare,
etc.);
Obiectivul principal
]n alegerea metodologiei de control al riscului trebuie să fie obţinerea celui
mai redus nivel de risc.Alternativele de control ale pericolului rezidual sunt
listate în ordinea eficienţei lor în reducerea riscului. Datorită faptului că
aplicarea unor astfel de metode în fazele superioare ale ciclului de viaţă este
foarte costisitoare, identificarea timpurie a pericolelor este esenţială.
Trebuie luate precauţiunile necesare atunci când, procedurile sau activitatea
de training sunt alese ca măsuri corective.
În continuare sunt
prezentate câteva noţiuni legate de programul de management al evenimentelor
deosebite, noţiuni care completează sau aprofundează acest program.
Programe de management comportamental
(behavioral)
În adoptarea unor
astfel de programe trebuie ţinut seama de următoarele date statistice:
88% din accidentele
de muncă au drept cauze comportamentul uman.Circa 95% din acest comportament
este inconştient. Deci, rezultă automat că programele de securitate comportamentală
vor urmări modificarea comportamentului inconştient, necorespunzător din punct
de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă.
Desfăşurarea unui
astfel de program are două faze principale:
-observarea
comportamentului la locul de muncă pentru un caz specific (de exemplu polizarea
unor piese mari-comportamentul “inconştient” al muncitorului, necorespunzător
din punct de vedere al securităţii în muncă este să ridice apărătoarea de
protecţie a polizorului şi chiar să desfacă apărătorile laterale pentru a
poliza cât mai bine şi fără oprelişti)
-modificarea
comportamentului, prin instruire sau prin măsuri
tehnico-administrative.(muncitorul poate fi sancţionat dacă este prins că
polizează fără apărători-o modalitate mai eficientă este a face aceste
apărători fixe, astfel încât ele să nu mai poată fi demontate-acolo unde acest
lucru nu este posibil se fac nişte închizători speciale, cheia acestor
închizători sau mijloacele de a le deschide fiind încredinţată maistrului sau
supraveghetorului direct-astfel încât operaţiunile de manevrare a acestor
apărători să se efectueze doar cu polizorul scos din funcţiune)
Managementul
comportamental rezolvă peste 80% din problemele legate de evenimentele
neprevăzute- atunci când se depun eforturi pentru a fi proiectat și implementat
într-un mod corespunzător.
Fără un efort
financiar prea mare, managerii pot instrui mici echipe de observatori care să
efectueze observarea periodică a locurilor de muncă, urmărind în special
acţiunile , procedurile, facilităţile sau echipamentul care nu corespund din
punct de vedere al securităţii în muncă. Aceşti observatori raportează
concluziile lor specialistului în domeniul protecţiei muncii.Acesta analizează
datele căutând mijloace specifice de corecţie a unui astfel de comportament.
Având aceste
informaţii, managementul unităţii poate focaliza locurile de muncă,
echipamentele sau procesele care prezintă cel mai mare risc de accidentare sau
de avarie-obţinând rezultate pozitive cât mai rapid.
Managementul factorului uman-componentă a
“culturii” companiei
“Cultura” unei
anumite unităţi economice cuprinde ansamblul de concepţii teoretice şi practice
orientate către atingerea obiectivelor specifice .Există posibilitatea ca
această “cultură”, într-un anumit moment, să fie contradictorie obiectivelor de
sănătate şi securitate în muncă propuse-în special atunci când, în dorinţa de a
obţine profituri cât mai mari, problemele de securitate la locul de muncă sunt
considerate probleme secundare şi sunt tratate fără prea mare atenţie.Evaluarea
şi modificarea unei astfel de culturi necorespunzătoare va duce la scăderea
incidentelor şi accidentelor în muncă, menţinând în acelaşi timp un nivel de
productivitate şi eficienţă acceptabil. Se poate vorbi în acest sens de
“Securitate bazată pe performanţă”- ca ansamblul de metode care permite
managementul eficient al evenimentelor deosebite la locul de muncă în legătură
strânsă cu restricţiile impuse de productivitate şi eficienţă.
Această evaluare a
culturii companiei trebuie să înceapă cu următoarea întrebare cheie-care este obiectivul
prioritar- satisfacerea clienţilor, securitatea în muncă, profitul ? Înţelege
fiecare angajat contribuţia sa specifică la obiectivele propuse de firmă ? Sunt
valorile şi viziunea companiei însuşite şi sprijinite de către tot personalul ?
Către cine se îndreaptă loialitatea personalului ?
Managementul unităţii
este responsabil pentru stabilirea culturii organizaţionale-sau, în alte
cuvinte, de modul în care se desfăşoară activităţile în companie.
Salariaţii din
unitate folosesc sau nu această cultură, în concordanţă sau în disonanţă cu
dorinţele managementului, în funcţie de motivaţiile lor.
O cultura puternica,
orientata spre securitate si sanatate reprezintă o idee foarte bună-dar, pentru
ca această cultură să funcţioneze ea trebuie să satisfacă obiectivele generale
ale companiei.
O evaluare corectă a
culturii companiei reprezintă cheia înţelegerii cauzei pentru care se întâmplă
incidente şi accidente de muncă.
Schimbarea acestei
culturi este extrem de dificilă şi , atunci când este realizată poate fi numai
temporară.Odată evaluată, caracteristicile proprii culturii trebuie analizate
pentru a identifica elementele cheie care trebuiesc modificate astfel încât să
asigure suportul securităţii la locul de muncă.
Evaluarea securităţii culturii companiei
Reprezintă un studiu
formal al nivelului de performanţă al companiei în asigurarea securităţii şi a
practicilor care au efect asupra securităţii-această evaluare nu este similară
cu auditul de securitate! Evaluarea examinează procesul de management al securităţii
şi nu conformitatea cu normele în vigoare.
Acest proces de
evaluare se focusează asupra următoarelor aspecte:
-observarea actelor
necorespunzătoare din punct de vedere al securităţii în muncă (analiză
comportamentală limitată);
-sumar al performanţelor
obţinute în asigurarea securităţii de-a lungul timpului;
-evaluarea
cunoştiinţelor angajaţilor, referitoare la procedurile de securitate la
locurile lor de muncă;
-studiul culturii
organizaţiei referitor la asigurarea securităţii;
-analiza culturii
referitoare la securitate;
Obiectivele
principale ale acestei evaluări sunt următoarele:
-identificarea
eforturilor existente pentru asigurarea securităţii şi dezvoltarea unui plan de
acţiune bazat pe aceste eforturi;
-încorporarea
intrărilor venite din partea personalului cu roluri cheie;
-identificarea zonelor şi activităţilor cu
risc înalt;
-construirea suportului managerial pentru
eforturile de implementare;
Standardul american OSHA pentru
managementul securităţii proceselor solicită companiilor să-şi auditeze
periodic unităţile astfel încât acestea să îndeplinească condiţiile de
performanţă pentru securitatea proceselor precum şi îmbunătăţirea acestora
peste nivelul minim de perforanţă.Un protocol consistent de audit al securităţii
în muncă precum şi un sistem de ierarhizare pot îmbunătăţi aceste performanţe.
Figura 4. Evaluarea securității culturii companiei
Evaluările permise de acest sistem măsoară
complianţa „solidităţii” unei companii
din punct de vedere al răspunsului la evenimente neprevăzute faţă de standardele şi practicile unei anumite
industrii.
Standardul 29 CFR 1910.119 OSHA pentru
protocolul managementului de securitate (PSM) include solicitarea efectuării
unor audituri pentru sistemul de management al securităţii precum şi
necesitatea realizării acestor audituri de complianţă cu standardul cel puţin
odată la trei ani.Auditul certifică că procedurile realizate plecând de la
standard sunt adecvate ; în realizarea acestui audit se ridică câteva probleme:
-auditarea sistemului de management al
securităţii reprezintă de obicei o experienţă nouă pentru manageri;
-există puţine indicaţii, în special
pentru evaluarea complianţei;
-şi mai puţine indicaţii există
referitoare la evaluarea eficienţei procedurilor;
-nu există un sistem de evaluare acceptat
de toată lumea pentru a ierarhiza performanţele;
-deoarece standardul este bazat pe
performanţă, auditarea este destul de dificilă până ce nu au fost stabilite
obiective specifice faţă de care să se măsoare performanţa.
Cele mai comune întrebări la care trebuie
să răspundă managerii sunt:
-Este unitatea economică compliantă faţă
de standard?
-Cum se situează unitatea faţă de alte
unităţi economice de acelaşi tip ?
Plecând de la aceste întrebări , pentru un
astfel de sistem de evaluare a complianţei sunt recomandate trei componente
principale:
-obiective şi criterii pentru a monitoriza
progresele în realizarea securităţii;
-un protocol de auditare;
-un sistem de ierarhizare;
Beneficiile unui astfel de sistem de
evaluare includ:
-un set de obiective şi de criterii de
evaluare limede;
-un sistem de auditare cât mai obiectiv;
-mijloace pentru încurajarea creşterii
securităţii, în special acolo unde ea se află la un nivel minim de complianţă;
-posibilitatea stabilirii unor ierarhii
între unităţi economice de acelaşi tip,în ceea ce priveşte managementul
securităţii proceselor;
Figura următoare prezintă situațiile de
complianță posibile.
În practica evaluării calității se acceptă
uneori situații ”în apropiere de standard”- atunc icând neconformitățile
identificate au fost minore și relativ
irelevante. Din punct de vedere al SSM- acest aspect nu poate fi luat în
calcul- dacă complianța cu standardul de securitate e sub standard- indiferent
cât- există posibilitatea producerii unor accidente.
Metodologia
de auditare
După definiţiile OSHA auditul reprezintă o
tehnică pentru colectarea informaţiilor , incluzând datele statistice, pentru a
verifica complianţa cu standardele.Înainte de a începe auditul, auditorii
trebuie să-şi aleagă un eşantion semnificativ, la nivelul unităţii economice,
pentru ca complianţa cu standardele să se verifice.Echipa de audit, prin anază
sistematică, trebuie să documenteze zonele care necesită acţiuni corective precum
şi zonele în care procesul de management al securităţii este efectiv-oferind
astfel o înregistrare a rezultatelor auditului ,servind ca bază pentru audituri
ulterioare.
Un audit efectiv include:
-o trecere în revistă a documentaţiei de
proces ;
-inspecţia facilităţilor din unitate;
--interviuri cu personalul din unitate;
Figura următoare prezintă principalele
faze ale metodologiei de audit.
Figura 5.Principalele faze ale metodologiei de audit
Folosind procedurile de auditare şi
checklisturile stabilite în fazele iniţiale echipa de auditare poate efectua o
analiză sistematică a complianţei cu indicaţiile standardului .
Auditul poate fi condus folosind abordarea
OSHA pentru verificarea calităţii programelor de audit:
1.Program-înţelegerea programului de management
al securităţii proceselor (intervievarea
persoanelor responsabile cu îndeplinirea elementelor acestui program );
2.Calitatea-evaluarea calităţii acestui
program (comparaţia design-ului programului precum şi a realizărilor acestuia
cu standardele industriale, practicile inginereşti şi alte documente) ;
3.Verificare-verificarea că programul a
fost proiectat şi executat aşa cum fusese raportat (prin verificarea
înregistrărilor, inspecţia unităţii, precum şi intervievarea personalului);
Întregul sistem de management al
securităţii trebuie verificat ţinând seama de aceste elemente.Pentru fiecare
din solicitările impuse de standard, trebuiesc colectate suficiente informaţii
;dacă unitatea economică include mai mult decât un singur proces trebuiesc urmărite
toate procesele active.
Protocolul
de audit
Auditul trebuie să includă o evaluare a
design-ului şi eficienţei managementului securităţii proceselor precum şi o
inspecţie la faţa locului a condiţiilor de securitate şi sănătate pentru a
dovedi că sistemele de securitate sunt eficiente.Checklist-urile, dacă sunt
proiectate corespunzător, poate servi ca foaie de verificare -oferind
auditorului datele necesare pentru a se asigura că nici una din prevederile
auditului nu este omisă.Această foaie de verificare trebuie să identifice şi
elementele care necesită evaluări speciale sau la care trebuiesc corectate
deficienţele-precum şi pentru a documenta solicitările de îmbunătăţire.
Din perspectiva complianţei , managerii
trebuie să interpreteze standardul atât cât el se aplică proceselor din propria
unitate .Managerii trebuie să dezvolte de asemenea poziţii adecvate în ceea ce
priveşte necesarul de informaţii pentru managementul corespunzător al
pericolelor specifice.Un protocol de audit este recomandat pentru a atinge
aceste obiective.Protocolul de audit se poate baza pe câteva surse de
referinţă, cum ar fi:
-interpretarea preambulului standardului;
-limbajul exact folosit de standard;
-experienţa altor companii;
-reglementările oficiale precum şi
interpretări ale acestora;
Dintr-un astfel de audit se desprind, de
obicei, două categorii de recomandări:
-recomandări de complianţă;
-sugestii pentru îmbunătăţire, sugestii
care pot să nu fie incluse în standard;
Recomandările de complianţă sunt oferite
acolo unde se constată că nivelul minim de complianţă nu este îndeplinit.
Fiecare din aceste recomandări se referă
la deficienţe din sistemul de management al securităţii -care trebuiesc
îmbunătăţite astfel încât să se atingă performanţa.
Până ce acest protocol nu este stabilit,
managementul trebuie să determine ce prevederi ale standardului sunt mandatorii
şi care sunt opţionale.
Sistemul
de evaluare al evenimentelor neprevăzute
Sistemul prezentat permite o evaluare globală a fiecărui element
al managementului securităţii de proiect.
Acest sistem este dezvoltat plecând de la
ideea că stabilirea obiectivelor şi măsurarea progresului în realizarea
acestora va permite cea mai eficientă implementare a securităţii .
Sistemul utilizează o grilă de ierarhizare
cu o scală de la 1 la 5 pentru a oferi managementului o măsură a
completitudinii şi eficienţei programului prin comparaţie cu sisteme de
management al securităţii din alte unităţi.Pe această scală:
1-reprezintă ultimul proiect dezvoltat;
3-reprezintă acceptabilitatea din punct de
vedere al standardului ;
5-reprezintă o abordare foarte progresivă,
precum şi foarte eficientă.Această grilă de evaluare oferă o măsură a
complianţei şi poate servi ca o referinţă pentru practicile industriale.
Așa cum se poate observa- zonele 1-2
indică locul de apariție și de acțiune al posibilelor evenimente neprevăzute.
Elementele peste valoarea 3 indică
complianţa deplină cu prevederile standardului.Elementele sub 3 indică
existenţa unor elemente de necomplianţă.
Modelul evaluează programul de management
al securităţii din două puncte de vedere:
-Design-ul şi eficienţa sistemului de
management, incluzând:
-implicare;
-înţelegerea
(comprehensiunea) procedurilor specifice;
-apropierea
de nivelul pericolelor din proces;
-cunoştiinţele
şi implicarea personalului;
-metodele
folosite, comparate cu celelate metode din industrie;
-completitudinea
şi calitatea documentaţiilor;
-Abordările tehnice specifice, incluzând:
-metodele
folosite, prin comparaţie cu metode folosite în alte unităţi;
-sistemele
fizice existente, sisteme de securitate cum ar fi:
-alarme;
-sisteme
de securitate, etc.
-apropierea
de nivelul pericolelor din proces;
-completitudinea
şi calitatea documentaţiilor;
Tabelul 1. Nivelele considerate
Nivel
|
Definiţie
|
1-Inadecvare
|
Nu există program de management al
securităţii sau unul sau mai multe din elementele sale sunt foarte incomplete
sau inefective
|
2-Incompletitudine
|
Există un program de management al
securităţii dar elementele acestuia nu sunt complete sau efective într-una sau
mai multe zone
|
3-Complianţă
|
Programul de management satisface
intenţiile OSHA în toate elementele sale
|
4-Avansat
|
Programul depăşeşte nivelul minim de
complianţă
|
5-Superior
|
Cel mai înalt nivel de eficienţă şi
completitudine
|
Un manager poate folosi sistemul pentru
două scopuri:
-pentru dezvoltarea de metrici manageriale
prin referire la complianţă sau practicile normale dintr-o anumită industrie;
-pentru a a stabili obiectivele care
trebuiesc implementate şi a măsura procesul de management faţă de aceste
obiective.
Tabelul următor prezintă comparativ mai
multe criterii de performanţă în acest sens.
Tabelul 2.
Element
|
Evaluare
|
Recomandări de complianţă
|
Recomandări de îmbunătăţire a
sistemului
|
Participarea personalului
|
2.8
|
2
|
3
|
Informaţii despre securitatea procesului
|
2.4
|
4
|
4
|
Analiza pericolelor procesului
|
2.8
|
3
|
3
|
Proceduri de operare
|
2.4
|
4
|
1
|
Instruire
|
2.7
|
2
|
2
|
Contractori
|
2.3
|
5
|
2
|
Trecerea în revistă a securităţii
procesului înainte de începere
|
2
|
2
|
1
|
Integritate mecanică
|
2
|
7
|
3
|
Permise de lucru în zone periculoase
|
2.9
|
3
|
2
|
Managementul schimbărilor
|
2.5
|
5
|
2
|
Investigarea incidentelor
|
2.7
|
2
|
3
|
Planificarea şi răspunsul în cazuri de
urgenţă
|
2.6
|
3
|
6
|
Audituri de complianţă
|
3
|
0
|
1
|
Recomandări generale
|
|
40
|
33
|
Pentru fiecare din aceste elemente se
realizează o evaluare pentru a se vedea de ce nivelul de evaluare este mai
mic decât obiectivul propus şi cum poate fi realizat acest obiectiv.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu