QRA oferă estimări numerice pentru a le permite
beneficiarilor să înțeleagă expunerea la risc a personalului propriu, a
proceselor , mediului sau altor zone de interes. Studiile QRA se referă în
principal la scăpări (scurgeri) accidentale de materiale sau substanțe toxice,
consecințele acestora(incendii, explozii, toxicitate) precum și frecvența
estimată de apariție. Pentru ca QRA să aibă un termen de referință trebuiesc
identificate date referioare la morbiditate off-site, cum ar fi riscul
individual de deces, probabilitatea producerii unor leziuni serioase, trenduri
și indici de risc, etc.
Acest tip de analiză identifică și tipul specific de
”înveliș” în care pierderile și măsurile de prevenire a pierderilor coexistă.Ea
este bazată în mod substanțial pe metrici obiective și necesită un efort
suplimentar pentru calculul valorii pierderilor posibile
Lipsa unei analize bine documentate costuri-beneficii a
contribuit la următoarele aspecte:
-pentru consultanții în probleme de securitate și
sănătate: este greu să justifici o nouă afacere unui client în perspectivă dacă
nu ai o analiză de risc făcută pentru a arăta rezultatele urmărite să fie
obținute;
-pentru o companie: este greu să faci îmbunătățiri în
securitatea și sănătatea în muncă deoarece nici un fel de noi îmbunătățiri nu
pot fi justificate fără o analiză financiară corespunzătoare; managementul are
totdeauna o preocupare deosebită pentru costuri
Analiza cantitativă oferă următoarele avantaje distincte:
-mai multă obiectivitate în evaluare;
-mai multă influență asupra managementului;
-oferă o proiecție directă a raportului costuri/beneficii
a propunerii;
-poate fi ajustată astfel încât să îndeplinească
cerințele unor situații foarte diferite;
-poate fi modificată să îndeplinească necesitățile unor
industrii diferite;
-poate provoca mai puține opinii contrarii în ședințele
managementului (pentru că se bazează pe cifre concrete provenite din fapte)
-analiza derivă din fapte incontestabile
Analiza cantitativă a riscurilor are o importanță
diferită pentru persoane cu roluri diferite din organizație și din afara sa:
-pentru consultantul de securitate:
-își
formează noi aptitudini manageriale referitoare la proiectele de securitate propuse;
-poate
atrage noi clienți pe baza datelor concrete rezultate dintr-o bună analiză cantitativă;
-poate
obține un rezultat mai bun raportat la
fondurile investite (ROI-Return of Investment)
-își
lărgește serviciile de consultanță prin adăugarea de strategii și planuri de acțiune efective din punct de vedere a
costurilor și ROI-ului;
-pentru managementul de vârf al companiei:
-un mod
mai standardizat de finanțare a proiectelor;
- mai
puțină susceptibilitate la chestiuni legate de politica companiei;
-timp
mai redus pentru evaluarea propunerilor din cadrul companiei;
-permite
ca rezultatele finale să fie legate de obiectivele financiare ale companiei mai rapid;
METODOLOGIE QRA
Metodologia QRA implică:
1.Definirea
scopurilor analizei, care:
-specifică exact ce trebuie evaluat;
-enunță ce tip de analiză a riscurilor va fi realizat;
-determină ce rezultate sunt așteptate;
2.Evaluarea
valorii posibile a avariilor și pierderilor datorită riscului-atunci când
este posibil, sistemul pentru care se realizează QRA trebuie ”spart” în
subansamble cât mai mici pentru ca această evaluare să fie cât mai exactă.
Procedura de analiză cantitativă a riscurilor este
prezentată în pași în continuare:
-se desfășoară un studiu de vulnerabilitate și o evaluare
de risc pentru a determina factorii de risc;
-pe baza celor 5 factori de risc (de vârf) determinați
–se determină valorile aflate sub incidența acestor riscuri.
-se determină atitudinea companiei evaluate față de
modalitatea de raportare a incidentelor soldate cu pierderi;
-se estimează ARO(Annualized rate of occurence- rata
anuală de apariție) pentru fiecare factor de risc;
-se determină contramăsurile necesare pentru eliminarea
consecințelor fiecărui factor de risc;
-se estimează ALE (Annualized Loss Expectancy-rata anuală
așteptată a pierderilor) pentru fiecare factor de risc.
-se face analiza costuri/beneficii a măsurilor de
securitate prin calculul ALE înainte de implementarea acestor măsuri și
diferența cu ALE calculat după implementarea măsurilor;
-pe baza analizei de mai sus se determină câștigul din investiție
(ROI) luând ca bază IRR (Internal Rate of Return-rata internă a profitului)
Figura 1- Etape QRA
FORMULE IMPLICATE ÎN CALCUL
În continuare vor
fi prezentate variabilele și ecuațiile cheie pentru desfășurarea unei QRA.
a)Factor de expunere- procent de
pierdere a valorii provocată de un pericol identificat; poate avea valori între
0 și 100%
b)Expectanță pentru pierdere unică-
SLE=Valoarea
proprietății (care poate fi distrusă de incident/accident) * Factorul de
expunere.
De exemplu 1.000.000 Ron* 20% Factor de expunere
c)Rata anuală de apariție ARO=Frecvența
estimată a unui pericol care poate apărea în interval de 1 an. Este re-definită
anual. UN risc care se declanșeayă o dată la 10 ani are ARO=0.1; un risc care
poate avea loc de 10 ori pe an are ARO=10
d)Rata anuală (așteptată) a pierderilor
ALE=Expectanța
(frecvența) unei singure pierderi * Rata anuală de apariție.
ALE poate fi
uneori extrapolată din alte date.
e)Analiza costuri/beneficii a măsurilor de
securitate=ALE(înainte de implementarea măsurilor de securitate)-ALE
(după implementarea măsurilor de securitate)-(costul anual al securității)
Asignarea de
valori către bunurile (proprietățile) tangibile
Unitatea economică
are un număr de bunuri tangibile, incluzând facilități,echipament, hardware și
software.
-Managerul
economic trebuie întrebat referitor la valoarea de inventar a acestor bunuri;
-Se poate căuta
pe Internet valoarea unor echipamente similare.
-Pot fi căutate
proiecte anterioare similare care conțin informația originală despre costuri.
În toate aceste
cazuri trebuie calculată deprecierea valorii bunurilor.
Atunci când se
determină costul total de înlocuire datorită avariei totale trebuiesc incluse
următoarele costuri:
-costul
instalării;
-costul
mentenanței;
-10%
contingentări;
-pierderea
serviciilor către consumatorii externi;
-pierderea
serviciilor de către angajații interni;
Asignarea de
valori către proprietățile intangibile
Există la fiecare
unitate economică un număr de proprietăți intangibile, cum ar fi:
-date financiare;
-date de
cercetare-dezvoltare;
-informații
referitoare la vânzări;
-cercetări de
marketing;
-specificații
inginerești și drafturi de proiecte;
-know-how;
-software
proprietar;
Există 2 abordări
tipice pentru determinarea valorii proprietăților (bunurilor) intangibile -abordarea
bazată pe costuri-încercarea de a măsura valoarea unui astfel de bun pe
piață considerând o anumită valoare de depreciere. Această abordare este
cunoscută și ca costul de înlocuire. Deprecierea datorită funcționării fizice,
obsolenței funcționale și economice trebuiesc luate în considerare.O abordare
bazată pe costuri este folosită în mod tipic pentru aprecierea valorii
know-how.
-abordarea
bazată pe venit- se focalizează pe venitul care poatefi aduse de utilizarea
proprietății intelectuale. Valoarea este măsurată prin valoarea prezentă a
beneficiului economic net pe durata de viață a proiectului. Atunci când
condițiile economice sunt nefavorabile această abordare conduce la o valoare
relativ scăzută a bunurilor.
În general este bine să se folosească ambele metode-una din metode ca
metodă primară și cealaltă ca metodă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu