SISTEM DE AUDITARE A MANAGEMENTULUI SECURITĂŢII ŞI
SĂNĂTĂŢII ÎN MUNCĂ LA NIVELUL IMM-URILOR
1. OBIECTIVE: Prevenirea riscurilor operaţionale prin analiza
operativă a sistemului managerial dedicat securităţii şi sănătăţii în muncă la
nivelul IMM. Analiza rapidă a acestui
sistem managerial în cazul în care nu este necesară o analiză aprofundată- din
diverse motive (activitate redusă, lipsă de evenimente care pot fi atribuite
direct managementului, etc.)
2. SCHEMA STRUCTURALĂ A APLICĂRII
SISTEMULUI
Figura 1 Schema structurală a aplicării sistemului
LOC(URI) DE APLICARE: Sistemul de auditare a managementului SSM în IMM-uri
se aplică:
-la nivelul unei
subunităţi a IMM-ului (secţie, atelier, etc.) în cazul în care
această subunitate dispune de un management propriu al
SSM,
management care poate fi definit într-un mod coerent şi
unitar pe baza
legislaţiei existente şi a principiilor manageriale
aferente.
-la nivelul întregului IMM
3. STRUCTURA MODULARĂ A SISTEMULUI
Structura modulară a sistemului este prezentată în figura următoare.
Metodologia de aplicare constituie nucleul sistemului. Structurarea modulară
oferă posibilitatea unor dezvoltări ulterioare atunci când se consideră necesar
acest lucru.
Figura 2 Structura modulară a sistemului
4. RESURSE NECESARE:
Resurse umane: Auditor calificat pentru aplicarea
auditului şi analiza rezultatelor obţinute.
Resurse
materiale: Sistemul de pre-auditare,
sistem de notare rezultate
Resurse de timp Durată prezumată maximă pentru auditare:
4 ore;
Timp necesar pentru analiză; 2
ore;
Total resurse timp maxime 6 ore
5. PAŞI DE APLICARE:
1.Auditorul
stabileşte de comun acord cu managementul IMM
în decursul unei prime întâlniri cu componenta managerială auditată data
şi locul în care se va desfăşura auditul.
2.
Auditorul prezintă managementului scopul
pre-auditului , insistând asupra aspectelor benefice pe care auditul le
va avea asupra activităţii ulterioare a componentei manageriale a IMM-ului.
3.
Auditorul răspunde eventualelor întrebări puse de managementul IMM-ului.
4.
Auditorul citeşte întrebările , oprindu-se la fiecare întrebare .Managementul
auditat este rugat să precizeze dacă necesită elemente suplimentare pentru
clarificarea sensului întrebării. După ce managementul a confirmat înţelegerea
întrebării puse este rugat să aleagă unul din cele 4 răspunsuri posibile:
-Da- răspunsul afirmativ –
confirmă faptul că IMM-ul a realizat aspectul
menţionat în întrebare- orice răspuns afirmativ devine în
mod automat PUNCT TARE în evaluarea calitativă realizată;
-Nu- răspuns negativ- dacă managementul IMM-ului răspunde
cu NU înseamnă că acel aspect rămâne „de dorit”, respectiv de realizat. Toate
răspunsurile cu NU devin automat PUNCTE SLABE în evaluarea calitativă
realizată,
-Nu ştiu- răspunsurile cu NU ŞTIU trebuiesc clarificate
înainte de terminarea auditului. Clarificarea acestor răspunsuri se va face:
-prin
completarea explicaţiilor referitoare la întrebare astfel încât
managementul să
înţeleagă exact sensul întrebării;
-prin apelarea
personalului care poate să dea lămuriri suplimentare;
Dacă şi după aplicarea acestor lămuriri răspunsul se
menţine NU ŞTIU- întrebarea va fi considerată ca PUNCT SLAB întrucât dovedeşte
neimplicarea managementului în rezolvarea aspectului respectiv;
-Neaplicabil- dacă managementul a evaluat respectiva
întrebare cu NEAPLICABIL atunci întrebarea va fi eliminată din analiza
rezultatelor.
Figura următoare sumarizează cele 4 răspunsuri posibile.
Figura 3 Cele 4 răspunsuri
posibile
5.Auditorul
notează răspunsurile date la întrebări. Documentul de notare va fi apoi
contrasemnat de managementul audiat pentru a nu exista discuţii. Formularul de
notare este prezentat în tabelul următor
Tabel 1
RTPIS
|
SISTEMUL DE
PRE-EVALUARE AL MANAGEMENTULUI SSM PUNCTE SLABE ȘI PUNCTE TARI
|
|||
Număr întrebare
|
Punct slab
|
Punct tare
|
Neaplicabil
|
Observaţii
|
1
|
||||
2....
|
||||
Date de identificare auditor
|
Nume şi prenume:
Funcţia:
Telefon mobil:
Telefon fix:
Fax:
E-mail:
|
Date de identificare management audiat
|
Nume şi prenume:
Funcţia:
Telefon mobil:
Telefon fix:
Fax:
E-mail:
|
|
Semnătură auditor
|
Semnătură management audiat
|
6.Pe
baza rezultatelor pre-evaluării auditorul „separă” coloana de puncte slabe din
tabelul anterior, realizând un document care să indice managementului audiat ce
trebuie să întreprindă pentru a-şi remedia punctele slabe. Managementul
audiat poate să accepte recomandările auditorului- caz în care semnează că este
de acord- sau să le respingă- caz în care recomandările vor fi stabilite de
comun acord sau nu.
Formatul propus pentru documentul de recomandări este prezentat în tabelul
următor.
Tabel 2
RTPIS
|
RECOMANDĂRI ÎN
URMA PRE-EVALUĂRII MANAGEMENTULUI DE SSM
|
||||
Punct slab
|
Recomandări
auditor
|
Propuneri
management
|
De acord
|
Semnătură
auditor
|
|
Da
|
Nu
|
Semnătură
management
|
|||
7.Pe
baza punctului 6 managementul asistat de
auditor realizează un document intitulat „Plan de măsuri pentru remedierea punctelor slabe găsite la
pre-evaluare” Macheta planului de măsuri este prezentată în tabelul
următor.
Tabel 3
RTPIS
|
PLAN DE MĂSURI
PENTRU REMEDIEREA PUNCTELOR SLABE GĂSITE LA PRE-EVALUARE
|
||||
PUNCTUL SLAB
|
Măsura
|
Cine răspunde
|
Data începerii
implementării măsurii
|
Data
implementării complete a măsurii
|
Cine verifică
|
8.Pe
baza punctelor 1-7 auditorul realizează un „Raport final asupra rezultatelor
pre-evaluării managementului SSM”, raport a cărui formă este prezentată în
continuare.
Tabel 4
RTPIS
|
Raport final asupra rezultatelor pre-evaluării managementului SSM
|
|||||
1.Date de identificare ale IMM-ului audiat
|
Nume IMM:
Număr RC:
Adresa:
Activitatea principală (în clar şi cod CAEN)
|
|||||
2.Date de identificare management audiat
|
Nume şi prenume:
Funcţie:
Tel. Mobil:
Tel. Fix:
Fax:
E-mail:
|
|||||
Item evaluat
|
Punct slab
|
Punct tare
|
Măsuri adoptate pentru eliminarea punctului slab
|
Cine răspunde
|
Măsură aplicată ?
|
|
Da
|
Nu
|
|||||
1...
|
||||||
3.Date de identificare auditor
|
Nume şi prenume:
Loc de muncă::
Tel. Mobil:
Tel. Fix:
Fax:
E-mail:
|
|||||
Semnătură auditor
|
||||||
Semnătură şi ştampilă management IMM
|
6. REZULTATE AŞTEPTATE:
Rezultatele aşteptate vor confirma (sau nu) aptitudinile managementului IMM
în gestionarea riscurilor la nivelul IMM-ului.
Trebuie menţionat foarte clar că rolul pre-auditului este de a facilita
îmbunătăţirea activităţii manageriale din punct de vedere al managementului
SSM- el neconstituind în nici un caz baza fundamentării unor acţiuni punitive
împotriva managementului audiat.
În continuare este prezentat check-listul pre-evaluării (auditului)
managementului SSM pentru IMM-uri.
7. PREZENTAREA PARȚIALĂ A SISTEMULUI DE EVALUARE A
MANAGEMENTULUI SECURITĂŢII ŞI SĂNĂTĂŢII ÎN MUNCĂ LA NIVELUL IMM
Din motive lesne de
înțeles n-au fost prezentate toate cele
200 de întrebări care alcătuiesc sistemul la acest moment.
Evaluatorul are
posibilitatea să utilizeze un coeficient de încredere- atunci când nu este
convins că răspunsurile date sunt 100% corecte.
7.1.DESCRIEREA METODOLOGIEI DE EVALUARE
Finalmente, el trebuie să
obțină un punctaj care să exprime
competența managementului de SSM al unității de tip IMM.
Întrebările la care se
răspunde cu DA- au 1 punct
Întrebările la care se
răspunde cu NU- au 0 puncte.
Întrebările la care se
răspunde cu ”NU ȘTIU” vor fi luate în considerare în aprecierea competenței
persoanei intervievate- dacă mai mult de 20% din întrebări au un astfel de
răspuns – este un indiciu că există probleme majore legate de pregătirea și
implicarea personalului în SSM.
Nr.
crt.
|
Întrebare
|
RĂSPUNSURI
|
NEAPLICABIL
|
Coeficient
încredere
|
Observații
|
||
DA
|
NU
|
NU
ȘTIU
|
|||||
1
|
A.IMAGINE
INIŢIALĂ
Au fost
realizate de curând (maximum în urmă cu 6 luni) o analiză şi / sau revizuire
a aspectelor legate de SSM ?
|
||||||
2
|
Această analiză/revizuire a
comparat managementul SSM existent în
mod current în unitate (chiar dacă acesta nu este menţionat explicit) cu cerințele
legale referitoare la managementul SSM
?
|
||||||
3
|
Această analiză/revizuire a avut
girul instituţiilor competente (Inspecţia Muncii sau furnizori de servicii
SSM abilitaţi) ?
|
||||||
4
|
Această analiză/revizuire a
comparat situaţia existentă cu bunele practice în domeniul SSM existente în
sectorul dvs. de activitate ?
|
||||||
5
|
Această analiză/revizuire a ţinut
seama de eficienţa şi efectivitatea resurselor disponibile ?
|
||||||
6.
|
B.POLITICI
MANAGERIALE REFERITOARE LA SSM
Există o politică managerială explicită în domeniul SSM în unitatea dumneavoastră ?
|
||||||
7
|
A fost această politică definită,
documentată şi aprobată de către managerul general al IMM-ului şi de
Comitetul de Administraţie (sau altă formă decizională) ?
|
||||||
8
|
C.ORGANIZARE
De la cel mai înalt nivel
managerial (managerul general al IMM-ului) a fost alocată responsabilitatea
implementării în condiţii optime a managementului SSM precum şi a
funcţionării acestuia la parametrii indicaţi, în cadrul IMM ?
|
||||||
9
|
D.PLANIFICARE
ŞI IMPLEMENTARE
Au fost desfăşurate evaluări de
risc pentru toate activităţile IMM-ului ?
|
||||||
10
|
Activităţile IMM-ului sunt conforme
cu toate cerinţele legale de securitate şi sănătate ?
|
||||||
11
|
Are IMM-ul făcute aranjamentele necesare pentru a
acoperi :
-planurile;
-obiectivele;
-resursele;
-personalul necesar pentru a
implementa politica de SSM ?
|
||||||
12
|
Dispune IMM-ul de planuri
operaţionale pentru controlul riscurilor operaţionale şi pentru satisfacerea
prevederilor legale ?
|
||||||
13
|
Există planuri pentru eventualele
situaţii de urgenţă ?
|
||||||
14
|
Există aranjamente (concretizate în
proceduri interne) pentru planificarea managementului SSM în timp ?
|
||||||
15
|
Există aranjamente (concretizate în
proceduri interne) pentru măsurarea performanţelor, desfăşurarea de audituri
şi acţiuni de revizuire ?
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu