Benchmarking
Benchmarking-ul reprezinta procesul de
identificare, întelegere si adaptare a practicilor
remarcabile din interiorul unei organizatii sau
din alte organizatii, în vederea îmbunatatirii
performantelor. Programele de benchmarking fac
parte adesea din cadrul initiativelor
managementului calitatii totale. Benchmarkingul
poate fi adaptat oricărei activități economice precum și activităților conexe,
respectiv asigurarea calității, asigurarea securității și sănătății în muncă,
asigurarea protecției mediului, etc.
Exista patru categorii de benchmarking care pot fi întreprinse de o
organizatie:
intern, competitiv, non-competitiv si cea mai buna practica.
Benchmarking intern. Este cel mai usor de efectuat, deoarece implica
masurarea si
compararea datelor unor practici similare din diferite puncte ale unei
organizatii, spre
exemplu între diferite filiale. Benchmarking-ul intern creeaza un mediu de
comunicare
bidirectionala în interiorul organizatiei si conduce la depasirea oricarei
probleme de confidentialitate si încredere.
Benchmarking competitiv. Se poate executa cu concurentii directi. Adesea acesta
este mai facil pentru ramurile industriale mai dezvoltate decât pentru cele mai
mici. De asemenea, uneori este dificil de a colecta informatii despre
concurenta, desi studiile si rapoartele independente ofera informatii
intuitive.
Benchmarking non-competitiv. Este posibila efectuarea unui benchmarking pentru
un proces prin masurarea si compararea:
– cu un proces înrudit dintr-o organizatie ce nu face parte din concurenta;
-cu un proces înrudit dintr-o alta ramura industriala;
– cu un proces oarecare dintr-o alta ramura industriala.
Benchmarking de cea mai bună
practică Aceasta abordare a
benchmarking- ului implica un proces de învatare din cea mai buna practica sau
de la organizatii de talie mondiala – liderii procesului care este supus
benchmarkingului.
Pentru companiile care au adoptat un benchmarking eficient, acesta a
devenit o activitate zilnica, parte integranta a managementului. Fiecare
manager are responsabilitatea de a cauta continuu sa îmbunatateasca operatiile
pe care le controleaza.
Ceea ce frecvent îi împiedica de la a îndeplini acest lucru este lipsa
cunostintelor.
Benchmarking-ul implica o abordare sistemica,deoarece cuprinde o serie de activitati
care permit managerilor sa identifice unde sunt dorite îmbunatatiri ale performantelor
si cum pot fi realizate acestea. El mai include stabilirea detaliilor care fac
diferenta în viziunea clientilor între un producator obisnuit si unul excelent,
identificarea a ceea ce este cel mai bine si stabilirea standardelor pentru a
adopta si depasi cea mai buna practica.
Totusi, o performanta sporita nu va fi obtinuta decât daca organizatia este
pregatita si angajata sa faca modificari, si daca obiectivele procesului de
benchmarking sunt clare si compatibile cu scopurile organizatiei.
Pregatirea procesului de benchmarking necesita cinci etape:
· Stabilirea
unui responsabil
· Armonizarea
obiectivelor programului cu timpul rezervat
· Stabilirea
echipei
· Alocarea
resurselor
· Pregatirea
echipei proiectului
Etapele principale ale procesului de benchmarking sunt prezentate în
continuare:
A. Identificarea si întelegerea procesului.
Aceasta etapa implica colectarea/achizitionarea unor cunostinte despre
procesele organizatiei
cu scopul de a întelege deplin activitatea acesteia si factorii cheie
care-i determina succesul. Identificarea si întelegerea procesului este critică
pentru rezultatul proiectului de benchmarking, deoarece, daca nu se efectueaza
cu atentie analiza procesului, echipa nu va putea selecta partenerii potriviti,
si nici nu va putea colecta date corecte.
B. Punerea de acord a ce si cu cine sa se faca comparatia. Este
posibil ca echipa
sa aiba deja formata imaginea partenerilor potentiali pentru benchmarking.
Totusi,
intuitia trebuie sa fie completata cu cunostinte detaliate. La acest pas
este
important sa fie identificate cu claritate, în urma unei analize, ce se va
compara si care
vor fi partenerii.
C. Colectarea datelor. Exista o multitudine de metode pentru a
colecta datele de la partenerii de benchmarking, de la schimbul direct de
informatii, pâna la cercetari amanuntite. Indiferent de modul în care se
colecteaza informatia, calitatea acesteia va reflecta oportunitatea
întrebarilor.
D. Analiza datelor si identificarea deficientelor.Odata ce datele au
fost analizate,
atât cantitativ, cât si calitativ, este posibil sa se faca stabilirea celei
mai bune practici
si sa se faca identificarea discrepanțelor dintre performantele
organizatiei si cele ale
partenerilor de benchmarking care furnizeaza cele mai înalte standarde. În
acest
mod, diferentele pot fi identificate si un plan de actiune poate fi
elaborat.
E. Planificarea si efectuarea îmbunatatirilor.
Pasul de planificare a actiunilor implica emiterea ideilor de îmbunatatire
si
a celor de implementare a îmbunatatirilor.
Comunicarea rezultatelor exercitiului de benchmarking altor departamente
ale organizatiei,
astfel încât acestea sa fie informate despre nevoia de schimbare, este de
asemenea critica. Echipa trebuie sa defineasca precis schimbarile necesare a
avea loc, pentru a atinge si chiar depasi standardele stabilite ca parte a
programului.
De asemenea, echipa va fi responsabila pentru prezentarea îmbunatatirilor
în
organizatie si pentru asigurarea unei implementari usoare.
F. Revizuirea. Procesul de benchmarking este iterativ. La fiecare
nivel de studiu,progresul trebuie revazut si urmatorul pas ajustat conform
rezultatelor. Spre exemplu,dupa completarea pasului 3, colectarea datelor, se
poate constata ca este necesara informatie aditionala despre partenerii de
benchmarking, ca alte criterii trebuie evaluate sau ca trebuie gasiti mai multi
parteneri. În plus, dupa planificarea si efectuarea îmbunatatirilor, progresul
trebuie monitorizat continuu.
BENCHMARKINGUL DE SSM
Ca în celelalte domenii ,
benchmarkingul devine, la nivel European, un instrument de primă importanță în
managementul de SSM. Cei care adoptă benchmarking-ul de SSM:
-pot optimiza performanța
proprie în domeniul SSM, integrând această performanță în contextul global al
calității totale.
-pot folosi cea mai
performantă experiență existentă pe piață, experiență capabilă să le asiste în
rezolvarea problemelor de SSM propriu-zise cât și să optimizeze obiectivele de
SSM ale organizației.
-își pot actualiza
obiectivele urmărite în domeniul SSM în funcție de obiectivele firmelor de
”referință” sau își pot propune noi obiective în funcție de obiectivele
competitorilor.
-își pot conserva atât
propria experiență în domeniul SSM cât și experiența competitorilor la un
moment dat, experiență concretizată prin măsuri cantitative.
-pot apela firmele de
asigurări în domeniul riscurilor , prezentându-le acestora rezultate concrete,
verificabile ale activității desfășurate în unitatea economică în domeniul SSM,
astfel încât cotele de asigurare să fie stabilite în mod echitabil.
INDICATORII CHEIE DE PERFORMANȚĂ-INSTRUMENT INDISPENSABIL PROCESULUI DE BENCHMARKING
Pentru a efectua
benchmarkingul de SSM trebuie să ai niște valori pe care să le compari cu alte
valori, într-un anumit context.
Indicii(indicatorii) cheie
de performanță cuprind următoarele noțiuni:
-Indice-set de indicatori
sau indicator global relevant în ceea ce privește securitatea;
-Cheie- indicație
relevantă;
-Performanța se referă la
activitate sau și/sau securitate de proces și/sau securitate ocupațională. În
modul general performanța poate fi definită ca un set de proprietăți care
definesc funcționarea sistemului (disponibilitate,eficiență, productivitate,
profitabilitate...)
La nivel European se face
distincție între securitatea de proces, care include și prevenirea pierderilor
materiale și se referă la procesul de muncă ca un cadru general ,incluzând
diverse tipuri de pericole,legând incidentele produse de proces ,putând afecta
întreprinderea (incluzând și angajații) cât și mediul înconjurător și putând
genera accidente colective și securitatea ocupațională-văzută la nivel
individual care include pur și simplu securitatea și sănătatea în muncă a
operatorului de proces și colegilor acestuia.
Prezența unui sistem
efectiv de management al securității la nivel personal nu asigură în mod
sistematic un sistem efectiv de management al securității la nivel de proces.
O schemă descriptivă
pentru indicatorii cheie de performanță este prezentată în figura
Figura 1 Indicatori cheie
de performanță
Din figură se pot observa
următoarele aspecte:
-ambele tipuri de
indicatori cheie de performanță fac referire directă la proces, definindu-l pe
acesta din punct de vedere al SSM.
-indicatorii de progres
sunt dați de aspecte ale activității de SSM desfășurate în întreprindere;
-indicatorii de regres
sunt dați de evenimentele neprevăzute la nivelul unității economice;
-indicatorii de progres
conduc la îmbunătățirea și optimizarea activității de SSM atunci când sunt
utilizați cum trebuie;
-indicatorii de regres
conduc la luarea imediată de măsuri de prevenire pentru ca astfel de evenimente
să nu se mai repete;
Indicatorii cheie de
performanță realizează:
-o monitorizare activă,
folosind INDICATORII DE PROGRES-măsurând activitatea depusă pentru asigurarea
securității sau eșecurile acesteia
-o monitorizare reactivă,
folosind INDICATORII DE REGRES-care constituie feedback-ul operațional,
indicând respectiv erorile existente în sistem.
Pentru a avea o
dimensiune a spațiului acestor indicatori următorul tabel este relevant. El
include o serie de accidente colective de dimensiuni importante.
Tabel 1 Indicatori de progres vs. indicatori de regres
Indicatori de progres
|
Indicatori de regres
|
|
Management SM la nivel de personal
|
BP Texas City
Exxon Longford
Accidentul de la Pasajul Băneasa
|
|
Management SM la nivel de proces
|
DC 10
Ermenonville
Accidentul de la Mihăilești
|
Indicatorii au 2
obiective complementare:
-pentru a avea o
apreciere, o imagine de ansamblu-Diagnoză
-pentru a evalua un
trend-Prognoză
Indicatorii globali
implică necesitatea unor loturi statistice semnificative largi (de exemplu
indicatorul care definește numărul de accidente de muncă în activitatea
economică X)
Indicatorii specifici
implică existența unor loturi statistice
semnificative mai reduse (de exemplu numărul de zile de concediu medical la
întreprinderea Z)
Indicatorii pot fi legați
de:
-o problemă specifică (de
exemplu managementul ciclului de viață al unui produs);
-o abordare informată a
unui risc;
-contextul
organizațional;
Indicatorii care pot
prezice eventualele probleme trebuie dezvoltați cel mai repede.Pe de altă parte
numărul de indicatori trebuie balansat cu contextul definirii acestora.
Tendința de a defini un număr cât mai mare de indicatori introduce aspecte
puternice de incertitudine, posibilitate de confuzie sau de eroare în analiza
acestora. De exemplu numărul de zile de incapacitate temporară este inclus în
numărul total de zile pierdute de personalul dintr-o întreprindere datorită incidentelor și
accidentelor, neavând rost ca indicator decât în cazuri cu totul specifice.De
asemenea, cu cât numărul de indicatori crește cu atât se pun mai multe probleme
referitoare la colectarea, prelucrarea și analiza acestora.
Din punct de vedere
științific, unui indicator i se solicită în mod mandatoriu:
-Să aibă validitate;
-Să aibă acuratețe;
-să fie robust (respectiv
să fie stabil în raport cu schimbări inoportune sau prea rapide);
Există posibilitatea
realizării unui echilibru între aceste cerințe și cerințele practice, astfel
încât un indicator cheie de performanță să fie:
-simplu de folosit;
-transparent;
-efectiv din pdv. al
costurilor;
-sensibil- adică să
înregistreze modificările la scară redusă a atributului măsurat- de exemplu un
indicator de performanță care ia în considerare numărul de incidente într-o
întreprindere să introducă și situațiile pre-accident în care accidentul a fost
evitat în ultima clipă.
-să facă o balanță
adecvată între ce este specific și ce este relevant;
Indicatorii cheie de
performanță trebuie văzuți ca un instrument principal în activitatea
desfășurată în domeniul SSM nu numai la nivelul întreprinderii dar și la nivel
global, pe țară.
Indicatorii sunt:
-modalități de a face
observații obiective;
-posibilitatea de a le
asigura firmelor semnale timpurii de avertizare, referitoare la posibile
pericole.
Categorii de indicatori cheie de performanță
Indicatorii
cheie de performanță definesc un set de valori care pot servi ca referință
pentru diverse activități de auditare și evaluare, prevenire, etc.
Indicatorii
pot fi sumarizați în următoarele
categorii:
-Indicatori
cantitativi- atunci când se prezintă sub forma unui număr;
-Indicatori
practici- care interfațează cu procese existente în companie;
-Indicatori
direcționali- specificând dacă compania are tendințe pozitive sau nu;
-Indicatori de
acțiune- suficienți pentru a indica necesitatea adoptării imediate a unei
acțiuni;
-Indicatori
financiari;
Indicatorii
cheie de performanță în termeni practici și mijloacele de dezvoltare strategice
sunt obiective care trebuiesc urmărite pentru a adăuga valoare afacerilor.
INDICATORII(INDICII) OPERAȚIONALI DE PROGRES ȘI REGRES ÎN SECURITATEA ŞI SĂNĂTATEA ÎN MUNCĂ
Operaționalitatea
activităților la nivelul întreprinderii trebuie definită printr-un dublu set de
indici.Acești indici permit:
·
Identificarea
aspectelor pozitive,contribuțiilor manageriale proprii la îmbunătățirea SSM;
·
Compararea
(benchmarkingul) diverselor întreprinderi din punct de vedere al SSM;
Din
acest punct de vedere se definesc trei tipuri de metrici,respectiv:
v Metrici
de regres sau de retard- un set
retrospectiv de metrici bazat pe accidentele de muncă și pe incidentele și
evenimentele neprevăzute de la locul de muncă; la baza acestor metrici stă
incidentul de muncă așa cum va fi
definit el în con tinuare.Trebuie specificat faptul că definirea incidentului are aici scopuri de
benchmarking, nefiind opozabilă în nici un fel definiției date incidentului de
muncă în legea protecției muncii;
v Metrici
de progres –un set de metrici
care indică performanțele din punct de vedere al securității și sănătății în
muncă, a disciplinei de lucru sau a straturilor protectoare care previn accidentele de muncă;
v Metrici
de preaccident-bazate pe
incidentele mai puțin grave sau pe condiții nesigure de muncă care activează
una sau mai multe straturi de protecție.Aceste metrici pot fi considerate un
bun indicator al condițiilor care, în final, pot conduce la accident.
Aceste trei tipuri de metrici pot fi
considerate ca măsurători ale diferitelor nivele definite în piramida
securității.Aceasta are patru nivele:
v Comportamente nesigure/disciplină insuficientă în
operare;
v Preaccidente;
v Alte incidente;
v Incidente în muncă
Un alt model, denumit și modelul șvaițerului elvețian este prezentat în
continuare pe scurt, fiind detaliat la capitolul de modelare:
v Pericolele sunt stopate de multiple bariere
protectoare;
v Barierele pot avea slăbiciuni sau găuri;
v Când aceste găuri se aliniază se produce
incidentul;
v Barierele pot fi controale comportamentale sau
bariere fizice propriu-zise;
v Găurile din bariere pot fi latente/incipiente sau
pot fi deschise în mod intenționat de către personal.
ÎRaportul Baker recomandă
o atenție deosebită asupra indicilor personali,pe de o parte cât și asupra
indicilor de progres, pe de altă parte, ca indicator al efortului de dezvoltare
al IMM-ului.
Pericolele legate de
proces provin direct din activitățile pe care IMM-ul le desfășoară.Majoritatea
incidentelor legate de securitatea de proces au capabilitatea de a distruge
majoritatea facilităților din cadrul IMM-ului sau chiar IMM-ul în totalitate.
Pericolele legate
desecuritatea industrială, pe de altă parte,afectează indivizii dar nu și uzina
ca întreg.Majoritatea leziunilor și victimelor raportate sunt rezultatul
acțiunii pericolelor legate de securitatea personală și nu de securitatea de
proces.
Leziuni
Sistemele de managerment
ale securității au ca obiectiv final eliminarea sau limitarea leziunilor.De
aceea se poate considera că:
-indicatorii de regres
sunt o măsură directă a leziunilor;
-indicatorii de progres
măsoară lucruri care sunt, într-o anumită măsură, precursori ai leziunilor;
După accidentul BP de la
Texas City Comitetul de Revizuire a Securității cunoscut și ca și Comitetul
Baker a sugerat introducerea acestor metrici în toate unitățile economice
americane.În UE un comitet special CEN pregătește un document special în acest
sens.Acești indicatori vor deveni o viziune globală a industriei mondiale,care
vor oferi capacitatea evaluării rapide a oricărei întreprinderi, în orice parte
a globului.
Acești indicatori vor
servi atât IMM-urilor individuale precum și întregii industrii oferind un
mecanism care să:
-indice modificări în
performanța companiilor sau a industriei în general-modificări care pot fi
utilizate pentru o îmbunătățire continuă a performanței în domeniul SSM;
-realizeze
benchmarkinguri companie-companie sau activitate economică-activitate
economică;
-servesc ca indicatori de
avertizare pentru probleme potențiale care pot conduce la o catastrofă
industrială
INCIDENTUL DE SECURITATE ȘI INDICATORII SĂI
Pentru scopurile acestei
lucrări putrem defini incidentul de securitate ca un eveniment ieșit din
tiparele activității normale și care îndeplinește simultan următoarele criterii:
-implică o activitate
(menționată în CAEN) și desfășurată la sediul IMM-ului;
-implică depășirea unui
prag;
-implică apariția și
acțiunea unui eveniment neprevăzut;
-existența unor pierderi
materiale și/sau leziuni asupra operatorilor;
-implică o anumită
locație;
O activitate trebuie să
fie direct implicată în dauna sau leziunea produsă.În această activitate
sunt incluse toate facilitățile,mașinile
și utilajele, dispozitivele de transport și de stocare legate de această activitate.Un
incident în care nu este implicată o astfel de activitate-de exemplu un
incendiu survenit într-o clădire de birouri-nu este considerat ca incident de
securitate-chiar dacă el este raportabil la IM.
Pragul de raportare-
pragul de raportare poate fi exprimat ca timpul pierdut datorită unei leziuni
de către operatori sau subcontractori sau ca număr de victime sau ca pierderi
materiale mai mari decât o anumită sumă.Acest prag de raportare se referă la:
-salariat-timp pierdut
sau număr de victime;
-contractor sau subcontractor-timp
pierdut sau număr de victime;
-terțe părți-leziuni care
au necesitat internarea în spital sau victime;
Un incident satisface
criteriile de locație dacă:
Incidentul apare în
producție, distribuție,stocaj, utilități sau instalații pilot ale unei întreprinderi
care raportează metrici în acest fel.Toate incidentele apărute în cadrul unei
locații trebuie raportate de către întreprinderea care conduce locația
rspectivă.Se aplică în acest mod și contractorilor sau terțelor părți care sunt
afectate deincident.
Eliberarea unei energii
neprevăzute în proces-în acest caz se aplică regula primei ore-respectiv
această eliberare trebuie să se producă în prima oră după incident.De obicei,
această energie, fie că este energie termică, fie că este o scurgere de fluid
din instalații(carepoate polua și solul ,aerul sau apa) fie că este o expșozie
sau un incendiu sau este orice fel de eliberare de eneregiecare poate provoca
avarii, incidente sau accidente de muncă.
Indicatorul de performanță-Gravitatea incidentelor
Nivelul de severitate
care va fi asignat fiecărei categorii de consecințe pentru fiecare incident de
securitate este prezentat în următorul tabel.
Tabel 2 Indicatorul de performanță ”Nivel de gravitate”
Nivel de
severitate(gravitate) (Nota 4 maximă )
|
Securitate/Sănătate
umană
|
Evenimente violente
(incluzând incendii și explozii)
|
Impact potențial cu
substanțe sau produși chimici
|
Impact în comunitatea
înconjurătoare IMM-ului(impact cu mediul)
|
Nesemnificativ
|
Incidentul nu depășește pragul
|
Incidentul nu depășește pragul
|
Incidentul nu depășește pragul
|
Incidentul nu depășește pragul
|
1
|
Leziune necesitând tratament mai
aprofundat decât primul ajutor pentru angajați sau subcontractori asociată cu un incident de securitate
|
Rezultând în costuri directe între
25.000...100.000 Euro
|
Eliberarea energiei într-o zonă
adiacentă sau în zona producerii accidentului
|
Remediere pe termen scurt pentru a
trata un impact acut asupra mediului
Nu implică costuri pe termen lung
sau expunerea nefavorabilă a companiei
în mass-media
Exemplele includ curățarea solului
și îndepărtarea vegetației
|
2
|
Leziune caracterizată prin timp
pierdut de victimă (peste 3 zile ITM) asociată cu un incident
|
Costuri directe între 100.000...
1.000.000
|
Energie eliberată în afara
unității (de exempșu o scurgere de substanțe care a luat foc în afara unității) sau
eliberare inflamabilă fără potențial
de a forma nori de vapori explozibili
|
Impact minor offsite cu adăposturi
de urgență existente sau necesitatea reparării mediului cu costuri mai mici
decât un milion de Euro –fără alte măsuri regulatorii sau publicitate locală
în massmedia
|
3
|
Victimă (accident mortal) în IMM
dintre angajați sau contractori, leziuni multiple cu timp pierdut sau una sau
mai multe leziuni severe în afara IMM-ului asociate cu incidentul.
|
Costuri directe între 1 milion și
10 milioane Euro
|
Eliberarea unei energii cu
potențial distructiv mare în afara IMM-ului –poate și rezulta în nori de
vapori explozibili care să fie activați la pătrunderea într-o clădire
|
Transportul populației în
adăposturi locale sau evacuarea acesteia din zonă sau reparații ale mediului
cuprinse între 1-2.5 milioane Euro –însoțite de investigații penale sau
prezentare scurtă în mass-media națională și prezentare extensivă în
mass-media locală.
|
4
|
Victimă în afara IMM-ului sau victime colective în
interiorul IMM-ului –asociate cu incidentul
|
Costuri directe în urma producerii
incidentului mai mari de 10 milioane Euro
|
Impact relevant pentru leziuni
on-site și off-site
|
Prezentare în mass-media națională
timp de mai multe zile(incidentul de la Mihăilești) sau necesitatea unor
măsuri de reparare a mediului a căror
cost depășește 32 de milioane Euro
sau alt impact semnificativ
pentru comunitate
|
În continuare vor fi prezentate câteva definiții
ale termenilor folosiți în tabel.
-IMM se referă la
compania (până în 250 de persoane) care operează fcilitatea în care se produce
cidentul;
-Contractor- ori
entitate juridică sau persoană fizică angajată de IMM și neaparținând de acesta
a căror leziuni, ore pierdte sau îmbolnăviri sunt urmărite de către compania
gazdă.
-Cost direct- costuri atribuite
direct incidentului și care includ:
-valoarea de înlocuire a echipamentului distrus;
-costul reparațiilor;
-curățenia;
-costul spitalizării și tratamentului dacă este cazul;
-răspuns de urgență;
-amenzi materiale-nu sunt incluse costurile indirecte cum ar fi pierderile
de oportunități în
afacere, pierderile de profit datorate defectării echipamentului, costul
obținerii sau perării
facilităților temporare;
-Angajat- orice
persoană pe ștatul de plată al companiei
și a cărei expunere, program pierdut, accidente și boli profesionale sunt
urmărite de către companie- în această categorie sunt incluși și ucenici
-Incident-orice eveniment
neprevăzut care conduce sau are potențialul să conducă la leziuni serioase
asupra personalului, avarii(daune) , impact negativ asupra mediului sau
întreruperi majore ale lucrului.
-Terță
parte-orice persoană fizică, alta decât angajații firmei , contractori sau
subcontractori a IMM-ului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu