PERICOLE LA MAȘINILE UNELTE-2
PERICOLUL PIERDERII STABILITĂȚII
Mașinile, componentele și
accesoriile acestora trebuie să fie stabile suficient pentru a evita
răsturnarea, căderea sau mișcările necontrolate în timpul utilizării,
transportului, asamblării și demontării.
În cazul în care forma mașinii în
sine sau a instalației intenționate nu oferă o stabilitate suficientă, mijloace
adecvate de ancorare ar trebui să fie încorporate și indicate în instrucțiuni
PERICOLUL DISTRUGERII ÎN TIMPUL FUNCȚIONĂRII
Diferitele părți ale mașinilor și
legăturile acestora ar trebui să poată
rezista solicitărilor la care sunt supuse atunci când sunt utilizate.Durabilitatea
materialelor utilizate ar trebui să fie adecvată pentru natura mediului de
lucru prevăzut de producător, în special în ceea ce privește fenomenele de
oboseală, îmbătrânire, coroziune și abraziune, precum și programul de
întreținere al proprietarului.
Instrucțiunile trebuie să indice
tipul și frecvența inspecțiilor necesare din motive de siguranță. După caz, ar
trebui indicate părțile supuse uzurii și
criteriile pentru înlocuire.
În cazul în care există riscuri de
ruptură sau de dezintegrare în ciuda măsurilor luate, părțile în cauză trebuie
montate, poziționate și păzite astfel încât fragmentele eventuale să rămână cuprinse în interiorul mașinii , împiedicând
astfel situații periculoase- cum ar fi proiectarea spre operator sau spre persoanele din preajmă.
Țevile rigide sau flexibile care
transportă fluide, în special cele care le transportă sub presiune ridicată, ar
trebui să poată rezista la pericole previzibile intern și la solicitările externe
și ar trebui să fie bine atașate și protejate –asigurându-se că nici un risc nu
este cauzat de o ruptură.
În cazul în care materialul care
urmează să fie prelucrat este alimentat automat la unealta de prelucrare, trebuie
îndeplinite următoarele condiții pentru a preveni riscurile la persoane:
(a) atunci când piesa de lucru vine
în contact cu instrumentul, acesta din urmă ar fi trebuit să-și atingă starea
normală de lucru;
(b) atunci când unealta pornește și
se oprește (intenționat sau accidental), mișcarea piesei și mișcarea sculei ar
trebui să fie coordonate.
PERICOLE LEGATE DE PĂRȚILE ÎN MIȘCARE
Prevenirea pericolelor cauzate de
părțile în mișcare ale mașinilor ar trebui să țină seama de:
(a) mișcarea pieselor de mașini care
constau în principal din rotații,alunecare sau mișcare alternativă sau o
combinație a acestora, cum ar fi mișcările axelor, mandrinelor, lamelor ventilatorului,
roți contra-rotative sau roți de angrenaj și lame de strângere;
(b) mișcarea pieselor de mașini care
pot avea potențialul pentru a provoca vătămări, de exemplu prin încovoiere,
frecare sau abraziune,tăiere, forfecare, înjunghiere sau puncție, impact,
zdrobire sau tragerea unei persoane într-o poziție în care poate apărea un
prejudiciu.
Elementele în deplasare ale mașinilor trebuie proiectate și
construite astfel încât să se prevină riscurile de contact care ar putea
conduce la accidente și ar trebui, în cazurile în care riscurile persistă, mașinile
să fie echipate cu dispozitive de protecție .
Trebuie luate toate măsurile
necesare pentru a preveni blocarea accidentală a părților mobile implicate în muncă. Dacă
rămâne un blocaj-posibil, în ciuda precauțiilor luate, protecția specifică
necesară trebuie să se prevadă dispozitive și unelte care să permită
funcționarea echipamentului deblocat în siguranță. Instrucțiunile și, dacă este
posibil, un semn pe mașini ar trebui să identifice aceste dispozitive de
protecție specifice și cum acestea urmează să fie utilizate.
ALTE PERICOLE
În măsura în care se permite acest
lucru, părțile accesibile în timpul utilizării și întreținerii utilajului nu
trebuie să aibă muchii ascuțite, unghiuri ascuțite sau suprafețe aspre care pot
cauza răniri.
Dacă mașina-unealtă e gândită pentru
condiții diferite de utilizare- ea trebuie proiectată și construită astfel
încât selecția și ajustarea acestor condiții să se poată desfășura în mod
sigur.
În cazul în care utilajul este
destinat să realizeze mai multe diferite operații cu îndepărtarea manuală a
piesei între fiecare operație (mașini combinate), acesta ar trebui proiectat și
construit în astfel încât fiecare element să poată fi utilizat separat, fără
alte elemente care constituie un risc pentru persoanele expuse.
-În cazul în care echipamentul are o
sursă de energie electrică, aceasta și echipamentele aferente ar trebui să fie
proiectate, construite și echipate în așa fel încât toate pericolele de natură
electrică sunt sau pot fi prevenite, în conformitate cu legislația și practica
națională.
-Mașinile trebuie proiectate și
construite pentru a preveni sau să limiteze acumularea încărcăturilor
electrostatice potențial periculoase și să fie dotate cu un sistem de
descărcare a acestor sarcini statice.
-În cazul în
care utilajele sunt alimentate de alte surse de energie decât electricitatea,
ar trebui proiectate, construite și echipate ca pentru a preveni toate
riscurile potențiale asociate cu astfel de surse de energie.
- Trebuie luate măsuri pentru a elimina orice
risc de vătămare la contactul sau în apropierea părților de mașini sau a
materialelor- vătămare de la temperaturi foarte ridicate sau foarte scăzute.
-De asemenea, ar trebui luate măsurile necesare
pentru a evita sau a se proteja
împotriva riscului de evacuare a materialului
din mașina unealtă- foarte fierbinte sau foarte rece
Când mașinile sunt utilizate la
temperaturi ambiante foarte ridicate și / sau umiditate (cum ar fi în regiunile
tropicale sau subtropicale) sau în temperaturi ambiante foarte scăzute, în
proiectarea mașinilor ar trebui să se ia în considerare următoarele aspecte:
(a) efectul căldurii, frigului și
umidității extreme asupra mașinilor;
(b) acceptabilitatea EIP și efectul
climatului asupra protecției furnizate de astfel de echipamente;
(c) efectul temperaturilor ambiante
ridicate și scăzute asupra lucrătorilor în termeni de oboseală;
(d) efectul unor niveluri ridicate
de lumină solară;
(e) probleme de stres termic în
cazul personalului neaclimatizat, în special atunci când este necesară
utilizarea EIP;
(f) efectul climatului asupra
stabilității substanțelor chimice utilizate pentru operarea mașinilor;
(g) efectul climatului asupra
funcționării și întreținerii echipamentelor
Limitele expunerii ocupaționale
inițial dezvoltate și stabilite în climatele temperate ar trebui să fie
aplicate cu extremă prudență în zonele tropicale din cauza climatului ambiental
diferit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu