Evaluarea de tip
margaretă este o evaluare multi-criterială pe elementul de analiză. Folosind
structurile de check-list-uri dezvoltate:
-se identifică
riscurile;
-se
prioritiezează riscurile;
-se clasifică
riscurile;
Față de
modalitatea de evaluare propusă de metoda celor 10 elemente evaluarea de tip
margaretă permite:
-o evaluare mai
exhaustivă la nivel de element;
-prioritizarea
mai bună a riscurilor;
-stabilirea unor
criterii personalizate de clasificare și clasificarea folosind acele criterii.
-legătura cu
partea financiară- foarte importantă pentru alocarea de resurse de către
management;
În momentul în
care putem lega componenta financiară de riscurile ocupaționale- se produce o
schimbare de paradigmă. Din punct de vedere al managerului de SSM dar și al
managementului unității unde se face evaluarea- structura acestei activități va
avea următoarea formă.
Figura 1. Noua paradigmă de evaluare
Se poate vedea că
analiza riscului aici constituie doar o părticică din total. Pentru management-
care uneori (în cazul întreprinderilor mari) poate fi izolat de zonele de
lucru- ceea ce contează e să aibă o evaluare a ”costului” unui anumit risc.
Atunci când respectivul cost este acceptabil- managerul va investi în
mitigarea/prevenirea riscului. Când costurile depășesc un anumit prag
”psihologic” și când riscul nu este nici major și nici iminent (de exemplu
înlocuirea mobilierului metalic din scție cu un mobilier cu muchii rotunjite.
În mod frecvent lucrătorii se lovesc de respectivul mobilier- dar sunt
incidente și nu accidente- iar costurile înlocuirii mobilierului sunt suficient
de mari ca să nu fie luate în considerare) atunci managementul va temporiza sau
va evita decizia alocării de resurse.
Tot managementul
preferă un ”portofoliu” de soluții – unei soluții individuale și aplicabile
doar o singură dată. În acest mod el poate generaliza aceste soluții din
portofoliu prin proceduri de bune practici.
Finalmente-
investiția făcută trebuie optimizată- deci din portofoliul de soluții aleasă
cea mai bună soluție care să rămână acolo.
Cele 5 ”petale”
ale margaretei în cazul metodei celor 5 elemente pot fi considerate:
1. Istoricul elementului evaluat- de exemplu intrările de alimentare
pentru combinatul chimic X. Dacă nu s-au înregistrat niciodată evenimente-
valoarea este 5. Dacă s-au înregistrat evenimente nesemnificative (de exemplu
îndoirea unei apărători la intrarea în canalul de alimentare)- 4.
Dacă s-au înregistrat evenimente soldate cu pierderi materiale- 3.
Evenimente care s-au transformat în incidente- 2. Evenimente soldate cu
accidente de muncă-1.
2.Factorul uman. Ne referim aici doar la lucrătorii care au
legături directe cu elementul evaluat. În cazul acestui exemplu- considerăm
personalul care deservește respectivele intrări.Dacă personalul este perfect
instruit, nu manifestă comportamente periculoase și nu s-au înregistrat
incidente- 5. Dacă personalul este corespunzător instruit, nu manifestă comportamente
periculoase și nu s-au înregistrat incidente -4. Dacă personalul are o
instruire acceptabilă (minimală ca să-l mențină în securitate), nu manifestă
comportamente periculoase și nu s-au înregistrat incidente- 3.
Dacă personalul manifestă comportament periculos și nu s-au înregistrat
incidente- 2.Dacă s-au înregistrat incidente sau accidente de muncă-1.
3.Utilaje specifice care permit operarea
elementului evaluat-ne
referim aici atât la utilajele și instrumentarul cu care se lucrează direct cât
și la cele folosite pentru întreținere.Se notează cu 5 utilaje în perfectă
stare de funcționare- și se merge descrescător până la 1- utilaje funcționale
dar fără securitate.
4. Organizare- la notare se pleacă de la o organizare ideală-
notată cu 5 și se merge până la o organizare formală sau chiar
inexistentă- notată cu 1..
5. Costuri- dacă costurile permit ca investiția (în
mitigarea/eliminarea riscului) să fie făcute acum- valoarea e 5.
Dacă sunt exagerat de mari- valoarea e 1.
Margareta de
evaluare este prezentată în figura următoare.
Figura 2.Margareta generică de evaluare
Un exemplu este
dat în continuare.
Figura 3.Exemplu de evaluare folosind margareta.
Folosirea
sistemului de evaluare prezentat mai sus permite și studiul anumitor evoluții-
așa cum se poate vedea și din figura următoare- unde alimentările de la o firmă
sunt analizate comparativ cu asigurarea securității produsului/serviciului
finit.
Figura 4.Analiza comparativă
Pentru fiecare
petală a margaretei poate fi luat în considerare un coeficient de
incertitudine- coeficient care permite evaluatorului să fie cât mai obiectiv.
Acest coeficient este prezentat în tabelul următor.
Tabel 1.Coeficienți de incertitudine
Criteriu
|
Valori
coeficient incertitudine
|
Observații
|
1. Istoric
|
0.5...1
|
0.5- istoricul
nu există (firmă înființată de mai puțin de 6 luni) sau există un istoric
neconcludent
|
2.Factor uman
|
0.5...1
|
0.5 atunci când
evaluatorul nu a avut posibilitatea să urmărească documentele referitoare la
pregătirea și capabilitățile factorului uman sau când n-a avut posibilitatea
să urmărească și să intervieveze lucrătorii.
|
3. Utilaje
specifice
|
0.5...1
|
0.5 atunci când
nu există date despre utilajele respective, când au fost instalate,
mentenanțele făcute- sau când evaluatorul nu este specialist în zona pentru
care au fost construite utilajele (de exemplu un inginer de proces evaluează
utilaje agricole)
|
4.Organizare
|
0.5...1
|
0.5 atunci când
evaluatorul nu are suficiente date despre funcționarea sistemului de
management (în special cel de management al SSM) la nivelul instituției
|
5. Costuri
|
0.5...1
|
0.5 când nu se
dispune de date exacte despre costul unei anumite intervenții sau a unui
anumit dispozitiv necesar pentru mitigarea/eliminarea riscurilor.
|
Pentru această
metodă s-a dezvoltat un software- o parte din elementele cele mai interesante
sunt prezentate în continuare.
Figura 5.Ecranul principal de introducere a
datelor
Figura 6.Evaluarea globală pe cele 10 elemente –
în mod grafic
Figura 7.Evaluarea după criteriul ”Istoric”- în
mod grafic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu