Ideile conținute în acest material aparțin
autorului și nu reprezintă în acest moment poziția INCDPM
”Alexandru Darabont”
I. Necesitatea cercetării
Re-așezarea
economiei românești- dintr-o economie rigid planificată în perioada comunistă,
într-o economie de tranziție și spre economia bazată pe o piață liberă și
competitivă definește trăsături specifice- care acționează în mod direct cât și
într-un mod indirect asupra forței de muncă și implicit asupra securității și
sănătății în muncă (SSM). Dacă în perioada comunistă și în economia centralizată – autoritatea națională
abilitată- respectiv Departamentul Protecției Muncii- avea o imagine de
ansamblu destul de bine pusă la punct asupra stării protecției muncii din
România- putând să și intervină în mod direct- în ziua de azi există doar
frânturi din respectiva imagine. În momentul în care unitățile economice din
România nu mai sunt obligate să raporteze starea SSM din unitatea proprie-
posibilitatea realizării unei astfel de imagini scade într-un mod destul de
drastic. Munca la negru- atât cât mai există în economie- contribuie și ea la
absența unei astfel de imagini.
Față de sistemul
statistic existent înainte de 1989- unde existau 3 surse de raportare –
actualmente datele statistice transmise (care depind de bunăvoința
managementului firmelor cât și de activitățile Inspecției Muncii din teritoriu)
și raportate nu mai oferă decât valoarea proprie- fără existența
unei corelări cu cauzele evenimentelor neprevăzute raportate sau cu starea de
fapt a SSM. Existența și funcționarea unui sistem de raportare voluntar și
coerent este deocamdată doar o idee. O scurtă căutare pe Internet arată faptul
că rapoartele referitoare la SSM la nivelul unei unități economice sunt bazate
mai puțin pe realitate cât pe un sistem de copy/paste- in care responsabilii de
SSM din diversele unități solicită
materiale din unități similare- pentru a fi acoperiți de documente- chiar dacă
aceste documente nu mai reprezintă de mult realitatea.
În condițiile în
care implicarea statului în economie se va reduce și mai mult- iar pe de altă
parte atenția față de condițiile de muncă și evenimentele neprevăzute la locul
de muncă trebuie să fie una din prioritățile oricărui Minister al Muncii din
toate țările civilizate- cercetarea poate suplini- măcar într-o anumită
proporție funcțiile de predicție, validare și control asigurate înainte de
către aparatul guvernamental.
Trebuie înțeles
faptul că această cercetare- concretizată prin Institutul Național de Cercetare
Dezvoltare Pentru Protecția Muncii ”Alexandru Darabont” reprezintă un instrument funcțional, operațional și specific domeniului
de activitate al Ministerului Muncii, Familiei ,Protecției Sociale și
Persoanelor Vârstnice din România. Acest instrument trebuie întreținut- de
aceea trebuie găsită o modalitate prin care să i se asigure o finanțare normală
de la buget- după evaluarea performanțelor individuale în cercetare și asigurarea unei calități similare cu a
instituțiilor din țările dezvoltate din UE- și mai ales folosit- astfel încât
toate deciziile referitoare la asigurarea condițiilor de muncă, reducerea
pierderilor în muncă și asigurarea securității și sănătății personalului din
economia română să se bazeze pe cercetări ale INCDPM ”Alexandru Darabont”.
De asemenea
INCDPM ”Alexandru Darabont” trebuie să servească și drept rampă de lansare pentru
tot ce reprezintă educație și formare în domeniul SSM din România. Actualul
sistem este totalmente deficitar- existând posibilitatea obținerii unu titlu de
expert pe baza unui curs audiat (curs a cărui calitate este și ea deficitară-
pentru că de obicei lectorii n-au nici experiență și nici activitate în
domeniu- ci doar alt curs) și a unui dosar. Acest sistem trebuie să se schimbe
radical în sensul în care fiecare expert certificat trebuie să aibă o
activitate concretă- care să justifice respectiva certificare- activitate care
trebuie să se materializeze inițial într-un proiect individual- apoi într-un
stagiu de practică sub coordonarea unui mentor și finalmente într-un proiect
individual complex- cu implementare practică – pe baza căruia să obțină respectivul
certificat. Toată această activitate ar trebui coordonată de către INCDPM- care
este la rândul său coordonat de către Ministerul Educației și Cercetării.
II. Lărgirea domeniului de
cercetare
Cercetarea
specifică din România- în perioada de dinainte
și de după 1989- a fost orientată întâi către ”protecția muncii” noțiune
generică cu o anumită doză de ridicol provenit din perioada comunistă (de ce
trebuie munca protejată- și de cine ?) – și începând dintr-o anumită perioadă
de după 1989- către securitate și
sănătate în muncă. La un moment dat, un anumit document programatic preciza
că ”protecția muncii” se ocupă doar de factorul uman- ceea ce a reprezentat o
limitare voită a domeniului.
În acest moment
INCDPM precum și instituția omoloagă din Petroșani asigură într-o anumită
măsură componenta de securitate- în timp ce componenta de sănătate ar trebui asigurată
de către Institutul Național de Sănătate Publică. Menționăm faptul că la
această oră cele 2 instituții nu sunt coordonate- neexistând raportări de
interes cu privire la bolile profesionale- care împărtățesc cauze comune cu
accidentele de muncă- ceea ce conduce în cel mai bun caz la o activitate dezorganizată
în domeniul SSM.
Ținând seama de
acest aspect- pentru realizarea unei coordonări optime și pentru atingerea
obiectivului de Sănătate și Securitate în Muncă- componenta din cadrul INSP ar
trebui să treacă în cadrul INCDPM sau INCDPM ar trebui să devină un institut
inter-ministerial- care să fie coordonat și de către Ministerul Sănătății-
acest lucru fiind necesar în condițiile în care bolile profesionale sunt mai
numeroase și cu potențial de risc mai mare decât accidentele de muncă.
O altă problemă
care ar trebui rezolvată tot la un nivel superior de decizie o reprezintă
problematica accidentelor majore de muncă. Accidente cum a fost cel de la
Mihăilești intră în acest moment în domeniul de cercetare și prevenire al ISU-
un actor care cel puțin până la acest moment nu dispune de pregătirea necesară
pentru activitățile de cercetare și prevenire și dispune de competențe parțiale
în domeniul activităților de salvare și mitigare (caz dovedit de activitatea
curentă). Atâta vreme cât cercetarea în domeniul riscurilor (și accidentelor)
majore nu va fi preluată de către Ministerul Muncii și INCDPM- o anumită componentă a SSM va fi gestionată
într-un mod diferit- cu consecințe posibil nefericite. În acest sens ISU ar
trebui măcar să-și organizeze o colaborare constantă cu INCDPM- solicitând suportul
unei cercetări specifice care să ofere un volum de cunoștințe necesare
referitoare măcar la problematica substanțelor și produșilor și la pericolele
prezentate de către acestea.
Lărgirea
domeniului de cercetare trebuie să se facă
de asemenea prin includerea problematicii pierderilor în cercetarea
INCDPM. Este cunoscut faptul că majoritatea unităților economice nu au
accidente de muncă raportabile în schimb toate unitățile economice suferă de
pierderi datorate desfășurării necorespunzătoare a activității. Noțiunea de
”control al pierderilor” (loss control în limba engleză) există în vocabularul
curent în domeniul SSM din statele dezvoltate încă din anii 80. Dezvoltarea și
implementarea corespunzătoare a cercetării cu profil de SSM conduce la
reducerea substanțială a acestor pierderi și la beneficii economice vizibile.
State cum ar fi Germania organizează frecvent programe de cercetare de tip
”Return on Prevention” care urmăresc să evidențieze rezultatele economice
directe și indirecte ale prevenirii evenimentelor neprevăzute la locul de
muncă.
Un alt pas important în lărgirea domeniului de
cercetare trebuie să includă și
cercetarea referitoare la condițiile de muncă. Chiar dacă nu au loc accidente
și nici incidente la nivelul unei unități economice- nu înseamnă că în acea
unitate condițiile de muncă sunt perfecte. Deși poate avea o anumită rezonanță
populistă- asigurarea unor condiții de muncă decente este necesară pentru orice
fel de țară care urmărește să-și protejeze forța de muncă.
În acest sens, o
colaborare tripartită- cu cei 2 mari actori – Ministerul Muncii și
organizațiile sindicale- se impune- cât și definirea unor teme de cercetare- și
finanțarea lor de la buget. În foarte multe cazuri condițiile de muncă sunt
”ocultate” în favoarea unor salarii ceva mai mari- practică cu consecințe
economice și sociale totalmente nefavorabile.
III- Stratificarea cercetării de
SSM
Orientarea
cercetării de SSM trebuie să se facă- așa cum am mai arătat în acest material-
ținând seama de faptul că piața economică este extrem de largă, că actorii din
această piață (respectiv unitățile economice) nu colaborează în stilul comunist ci solicită reguli noi de colaborare- care să
țină seama de interesele economice ale respectivului actor și ale colegilor săi
de pe piață (în acest sens închiderea unor unități cu performanțe minime și
medii în domeniul SSM ar determina probleme sociale grave- fiind necesară nu
pedepsirea respectivelor unități ci dezvoltarea nucleelor de SSM la
dimensiunile necesare) .
În acest sens,
propunem următoarea stratificare a cercetării specifice de SSM:
III.I- Cercetări
cu caracter fundamental. În mod normal – o astfel de cercetare trebuie să
existe cel puțin anual – cercetare care să urmărească tendințele accidentogene
în economia României pe parcursul anului trecut. Ceea ce realizează Inspecția
Muncii este o mică parte dintr-o astfel de cercetare- care ar fi normal să
urmărească și la nivelul teritoriului cele mai importante tendințe
accidentogene și să includă și aspecte referitoare la pierderi și la condițiile
de muncă. INCDPM a realizat până în anul 1992 un astfel de studiu sintetic- și
ar fi normal să se revină la acest studiu- a cărui beneficar să fie Ministerul
Muncii- și care să fie făcut public
anual. Respectivul studiu ar putea fi corelat cu unul similar referitor
la bolile ocupaționale- oferind astfel imaginea reală a SSM- imagine necesară
inclusiv pentru opinia publică dar și pentru dezvoltarea economiei românești.
Studii adiacente- referitoare de exemplu la condițiile de muncă și evenimentele
neprevăzute pentru persoanele tinere- proaspăt angajate- sau pentru angajații
în vârstă- intră tot la capitolul studii
și cercetări fundamentale. De asemenea ar trebui urmărite tot aici
aspecte cum ar fi definirea unor modele de accident, psihologia accidentului de
muncă, contextul producerii unor accidente, etc.
Tot în cadrul unor astfel de cercetări
fundamentale se impune realizarea unui studiu exhaustiv- referitor la
solicitările individuale și condițiile de muncă pentru muncitorii români
imigranți. Ținând seama
de faptul că munca în trăinătate a devenit deja un reper pe piața de muncă-
rezultă foarte clar necesitatea ca un lucrător din România care merge să
lucreze în străinătate să aibă măcar o minimă informare cu privire la
problematica SSM din țările unde va merge să lucreze- acest studiu putându-se
continua cu o serie de cursuri de formare- inclusiv pentru experți români care
să colaboree cu diversele state primitoare.
III.II. Cercetare
aplicativă orientată. În contextul preluării finanțării INCDPM parțial sau
total la bugetul de stat este normal ca INCDPM să urmeze exemplul unor
instituții similare- cum ar fi BGIA din Germania- asigurând servicii de
cercetare pentru probleme punctuale. În acest sens unitățile economice ar
trebui să definească astfel de probleme (de exemplu sisteme de protecție pentru
utilaje specifice din industria mobilei sau sisteme de management a riscurilor
la bucătării de cantină și restaurant) – teme pe care să le rezolve INCDPM.
III.III.
Cercetarea desfășurată în cadrul proiectelor câștigate în competiții naționale
și internaționale. Pe lângă cele 2 categorii de cercetări prezentate înainte- o
dimensiune prospectivă a cercetării de SSM ar trebui bazată pe diversele
competiții- cum ar fi programul Parteneriate sau Horizon 2020- în care să se
propună și să se urmărească idei noi- cum ar fi de exemplu îmbunătățirea vieții active la locurile de
muncă sau condițiile de muncă în perspectiva economiei bazate pe cunoaștere,
etc.
III.IV.
Cercetarea solicitată direct de agenții economici. Trebuie înțeles- la cel mai
înalt nivel- faptul că instituțiile de cercetare și în particular institutele
naționale nu sunt buticuri care vând chiloți, semințe și alte astfel de
articole- ca să obțină un profit direct și imediat. De asemenea trebuie înțeles
faptul că cercetarea solicitată de întreprinderi sau cea care se va desfășura
la nivelul întreprinderilor vor fi aspecte fiabile peste 20-30 de ani în cel
mai bun caz. În aceste condiții nimeni nu trebuie să se aștepte ca un institut
de cercetare națională- specializat pe un anumit domeniu- să se poată
autofinanța în viitorul apropiat. Fără a refuza solicitările primite de la
agenții economici- atât INCDPM cât și celelalte institute naționale ar trebui
să facă lobby-ul necesar pentru ca acești agenți să aibă anumite câștiguri
directe (cum ar fi reducerea impozitului ) dacă solicită cercetare de la
instituții de stat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu