CERINȚE REFERITOARE LA OCUPAȚIA URMĂRITĂ- PROVENITE DIN EXPERIENȚA INTERNAȚIONALĂ
Organizația
Internațională a Muncii (ILO) are o pagină rezervată acestui subiect [1]. La această pagină sunt
prezentate inclusiv câteva aspecte din Convenția Inspecției Muncii- semnată în
1947- aspecte care sunt interesante din punct de vedere al cursului urmărit.
”Articolul 13
Inspectorii de muncă sunt
împuterniciți să adopte măsuri pentru prevenirea defectelor observate în
unitate, mediul de muncă sau metodele de muncă – despre care au motive
rezonabile să creadă că constituie un pericol pentru sănătatea sau securitatea
lucrătorilor.
Pentru a face astfel de
modificări, inspectorii trebuie să aibă autoritatea (conform legilor în
vigoare) să poată lua :
a)măsuri privind
modificarea instalațiilor sau unității economice- măsuri care să se
implementeze într-o perioadă definită de timp, astfel încât să se asigure
conformitatea cu prevederile legale referitoare la sănătatea și securitatea
lucrătorilor sau
b)măsuri cu forță
executorie imediată în caz de pericol iminent pentru sănătatea sau securitatea
lucrătorilor;
...”
ILO are și un material
special pentru pregătirea inspectorilor [2]. Trebuie subliniat aici
faptul că materialul se referă la un domeniu ceva mai larg- adică la
inspectorii de muncă.
În acest material, la
pagina 17 sunt menționate obiectivele instruirii specifice:
”Obiectivele strategice ale instruirii
sunt:
-Să ofere inspectorilor suficiente
cunoștințe și aptitudini profesionale pentru a obține o productivitate mai mare
în activitatea de inspecție;
-Să îmbunătățească competențele tehnice și
calitățile personale ale inspectorilor de muncă;
-Pregătirea unor instructori și mentori
care să aibă cunoștințele profesionale necesare și aptitudini și cunoștințe
legate de procesul de instruire;
-Pentru a întări capacitatea managerială la
toate nivelurile administrative prin instruirea managerilor în metode moderne
de management;
”
Figura următoare este derivată din respectivul material și este-
considerăm- de interes în ceea ce privește abordarea educațională a
respectivului curs.
Figura 1.Abordarea
conceptual-educațională propusă pentru curs
PRINCIPIILE PE CARE TREBUIE SĂ SE BAZEZE ACTIVITATEA DE INSTRUIRE
Tabelul următor sumarizează câteva
principii derivate din literatura internațională de specialitate.
Tabel 1.Principii de instruire
Principiu
|
Semnificație
|
Caracteristici
|
Principiul vizualizării
|
Vizualizarea
cunoștințelor teoretice din sistem prin moduri grafice
|
-sublinierea
caracterisiticlor obiectelor studiate;
-legarea vizualizărilor
de lumea reală;
-promovarea
motivărilor;
-simplificarea
procesului educațional;
|
Principiul
conștinciozității
|
Gândire conștientă și
conștincioasă referitoare la procesul
de învățare în diferitele sale stagii
|
-închiderea diferențelor între procesul de instruire și problemele reale ale persoanelor care
învață (studenților);
|
Principiul
pro-activității
|
Ajutor acordat
persoanei care învață să fie mai pro-activă în procesul de învățare
|
-folosirea
experiențelor personale ale persoanei care învață;
-tratarea persoanei
care învață ca partener egal în proces;
|
Principiul
accesibilității
|
Potrivirea conținutului
educațional cu caracteristicile personale ale persoanei care învață
|
Direcțiile de dezvoltare
abordate vor fi:
-de la simplu la
dificil;
-de la aspecte
cunoscute- la cele necunoscute;
-de la simplu la
complicat;
-de la aproape la
departe;
|
Principiul
sistematizării
|
Dobândirea de
cunoștințe și aptitudini într-o
secvență logică specifică, bazată pe atributele specifice ale obiectelor și
fenomenelor
|
-folosirea
cunoștințelor anterioare;
-timp planificat pentru
repetare și întărirea cunoștințelor;
|
Principiul
sustenabilității
|
Sustenabilitatea
cunoașterii nou dobândite, abilitatea
de a aplica respectiva cunoaștere.
|
-împărțirea subiectului
în unități structurale logice;
|
Principiul abordării
specifice
|
Considerarea de
trăsături specifice pentru fiecare persoană care învață;
|
-menținerea de contacte
pozitive cu persoanele care învață;
-aplicarea metodelor de
monitorizare și discuțiilor;
|
Cei trei stâlpi ai
instruirii sunt prezentați în figura următoare.
Figura 2.Cei 3 piloni ai instruirii
MODEL AL DESIGNULUI CURRICULAR
Figura următoare oferă un
model de design curricular, bazat pe expertiza ILO.
Figura 3. Model de design a instruirii
Acest model va fi
completat în materialul următor de către componenta ontologică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu