Treceți la conținutul principal

ISO 31.000, camionul cu tablă și stewardesele de la Lufthansa

Am avut ocazia anul trecut să particip la o instruire referitoare la ISO 31.000, instruire ținută chiar de unul din autorii standardului, profesorul A. Jovanovic.
Ce este important pentru noi din acest standard ?
În primul rând structura de management optimală propusă- care ar trebui implementată în toate unitățile economice.


Figura 1


Etapele cu:
-identificarea (și măsurarea)  riscului;
-evaluarea riscului;
-tratamentul riscului;
-monitorizare; au devenit un  loc comun pentru majoritatea unităților economice din Uniunea Europeană.
Lucrul cu adevărat important pe care-l afirmă ISO 31.000 este că riscul nu este neapărat rău și că o unitate economică cu apetența necesară pentru asumarea unor riscuri acceptabile poate performa mai bine pe piață. 


Figura 2


Cum se traduce acest aspect în practică ? Presupunem că avem un punct de lucru în afara unității și că la acest punct de lucru trebuie descărcat urgent un camion încărcat cu tablă. Dacă respectivul camion este descărcat în 30 de minute putem avea un câștig de 500 Euro, dacă este descărcat în 60 de minute avem o pierdere de 1000 Euro. Experiența de SSM de până acum ne-ar îndemna să nu solicităm descărcarea camionului decât la momentul la care cei care descarcă sunt dotați cu palmare de protecție. ISO 31.000 ne dă voie să descărcăm acest camion cât mai repede- în condițiile în care ne organizăm astfel munca încât contactul cu zonele lezabile ale operatorilor care descarcă camionul să fie cât mai mic și să nu avem un risc mai mare decât nivelul ALARP - care se traduce aici prin rănirea operatorilor. Putem face acest lucru implicând mai mulți operatori- astfel încât sarcina/operator să fie cât mai mică, printr-o organizare mai eficientă, prin improvizarea unor dispozitive de transport gen cârlig astfel încât operatorul să fie cât mai puțin timp în contact cu tabla, etc. 


Figura 3


Pe de altă parte nu m-am putut opri să nu remarc că stewardesele companiei Lufthansa nu folosesc mănuși de protecție atunci când strâng resturile menajere rezultate din gustarea oferită. Nu știu motivul adoptat pentru o astfel de decizie- pe de altă parte trebuie amintit faptul că marea majoritate a recipienților folosiți pentru respectivele gustări au fie colțuri care pot împunge, fie muchii tăioase, fie amândouă- astfel că există un risc de lezare mai mare de 50%/ cursă și operație. Mai mult decât atât, în acest caz cel care strânge aceste resturi este expus și contactului cu diversele fluide corporale ale pasagerilor- ceea ce poate provoca infecții și transmiterea unor astfel de infecții. Nu știu ce economii face Lufthansa cu acele mănuși de unică folosință dar știu că printre revendicările de la ultimul conflict salarial s-a numărat și îmbunătățirea condițiilor de muncă.
ISO 31.000 este o lectură interesantă nu numai pentru management dar și pentru responsabiliii și experții din domeniul SSM.

Figura 4.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

IDENTIFICAREA ȘI ANALIZA CAUZELOR RĂDĂCINĂ -1

Analiza cauzelor rădăcină este o metodă extrem de folosită de către managementul de performanță  din firmele dezvoltate. Metoda este considerată ca o metodă primară- care trebuie utilizată în primele faze ale analizei specifice procesului managerial. Ne propunem să prezentăm o metodă de analiză a cauzelor rădăcină care să poată fi aplicată atât pentru managementul calității cât și pentru managementul securității – ținând seama de faptul că în cea mai mare parte, cauzele rădăcină ale problemelor de calitate și problemelor de securitate și sănătate sunt comune. Figura 1 prezintă modul  global de analiză pentru cauzele rădăcină Din figură se poate observa că avem 2 procese distincte: ·         -un proces de identificare- care va fi realizat pe baza metodei cunoscute și ca 5 W ( 5 Why); ·         -un proces de analiză; procesul de analiză urmărește: o   stabilirea cauzelor specifice managementului calității și managementului de SSM; o   ierarhizarea cauzelor identificate;

Figura 1  Structurare…

DEVELOPING SAFETY ASSESSMENT SYSTEMS USING EXPERT SYSTEM SHELLS-1

Acknowledgements: The author wants to thank XpertRule Software LTD and mr. Tim Sell for being able to try Decision Author- the main software in which this prototype shall be built.
GENERAL ASPECTS Safety domain of research is by excellence a domain based on expertise. Textbooks and theoretical knowledge are good but the safety expert which inspects three times a day a certain part of an enterprise is the ultimate safety dealer here. A lot of expertise is transformed into lessons learned- that are used for training and improvement of existing safety attitudes. On the other part, this expertise could be also valued in order to build optimal and effective safety assessment systems. An expert system is software that emulates the decision-making ability of a human expert. In our case- the expert part should interrogate the specific employees regarding safety aspects of an enterprise. The next figure illustrates how a safety expert, with the necessary knowledge into the problem could impr…

VULNERABILITY METRICS AND KPI

KPI definitionA key performance indicator(KPI) is a measure of performance, commonly used to help an organization defineand evaluate how successful it is, typically in terms of making progress towards its long-term organizational goals.
–KPIs provide business-level context to security-generated data –KPIs answer the “so what?” question –Each additional KPI indicates a step forward in program maturity –None of these KPIs draw strictly from security data
COBITControl Objectives for Information and Related Technology (COBIT) is a framework created by ISACA for information technology (IT) management and IT governance. It is a supporting toolset that allows managers to bridge the gap between control requirements, technical issues and business risks. COBIT was first released in 1996; the current version, COBIT 5, was published in 2012. Its mission is “to research, develop, publish and promote an authoritative, up-to-date, international set of generally accepted information technology control obj…