ISO 31.000, camionul cu tablă și stewardesele de la Lufthansa

Am avut ocazia anul trecut să particip la o instruire referitoare la ISO 31.000, instruire ținută chiar de unul din autorii standardului, profesorul A. Jovanovic.
Ce este important pentru noi din acest standard ?
În primul rând structura de management optimală propusă- care ar trebui implementată în toate unitățile economice.


Figura 1


Etapele cu:
-identificarea (și măsurarea)  riscului;
-evaluarea riscului;
-tratamentul riscului;
-monitorizare; au devenit un  loc comun pentru majoritatea unităților economice din Uniunea Europeană.
Lucrul cu adevărat important pe care-l afirmă ISO 31.000 este că riscul nu este neapărat rău și că o unitate economică cu apetența necesară pentru asumarea unor riscuri acceptabile poate performa mai bine pe piață. 


Figura 2


Cum se traduce acest aspect în practică ? Presupunem că avem un punct de lucru în afara unității și că la acest punct de lucru trebuie descărcat urgent un camion încărcat cu tablă. Dacă respectivul camion este descărcat în 30 de minute putem avea un câștig de 500 Euro, dacă este descărcat în 60 de minute avem o pierdere de 1000 Euro. Experiența de SSM de până acum ne-ar îndemna să nu solicităm descărcarea camionului decât la momentul la care cei care descarcă sunt dotați cu palmare de protecție. ISO 31.000 ne dă voie să descărcăm acest camion cât mai repede- în condițiile în care ne organizăm astfel munca încât contactul cu zonele lezabile ale operatorilor care descarcă camionul să fie cât mai mic și să nu avem un risc mai mare decât nivelul ALARP - care se traduce aici prin rănirea operatorilor. Putem face acest lucru implicând mai mulți operatori- astfel încât sarcina/operator să fie cât mai mică, printr-o organizare mai eficientă, prin improvizarea unor dispozitive de transport gen cârlig astfel încât operatorul să fie cât mai puțin timp în contact cu tabla, etc. 


Figura 3


Pe de altă parte nu m-am putut opri să nu remarc că stewardesele companiei Lufthansa nu folosesc mănuși de protecție atunci când strâng resturile menajere rezultate din gustarea oferită. Nu știu motivul adoptat pentru o astfel de decizie- pe de altă parte trebuie amintit faptul că marea majoritate a recipienților folosiți pentru respectivele gustări au fie colțuri care pot împunge, fie muchii tăioase, fie amândouă- astfel că există un risc de lezare mai mare de 50%/ cursă și operație. Mai mult decât atât, în acest caz cel care strânge aceste resturi este expus și contactului cu diversele fluide corporale ale pasagerilor- ceea ce poate provoca infecții și transmiterea unor astfel de infecții. Nu știu ce economii face Lufthansa cu acele mănuși de unică folosință dar știu că printre revendicările de la ultimul conflict salarial s-a numărat și îmbunătățirea condițiilor de muncă.
ISO 31.000 este o lectură interesantă nu numai pentru management dar și pentru responsabiliii și experții din domeniul SSM.

Figura 4.

Comentarii