Treceți la conținutul principal

ACCIDENTE MAJORE-6. URMĂTORUL ACCIDENT

Legile funcționării unui univers fizic- post-industrial eventual, așa cum arată România- spun că dacă nu se fac intervenții din exterior pentru a fi echilibrat sistemul- entropia acestuia crește, la un moment dat controlul sistemului fiind imposibil.
Sistemul industrial construit în perioada comunistă este aproape în întregime demantalat. Întreprinderile au fost închise în majoritatea cazurilor, o parte din instalații dezafectate. Au rămas întreprinderi care încă funcționează la particulari , clădiri utilizate în alte scopuri precum și o serie de instalații care n-au fost încă dezafectate.
Statul român ar trebui să aloce bani- și încă bani serioși- pentru a realiza o hartă a acestor instalații și a stării în care se află ele acum .Au existat o multitudine de rezervoare, reactoare, diverse alte instalații- acum dezafectate- care constituie adevărate bombe cu ceas.
Cine să facă acest lucru ? Nu vom renunța să spunem că ISU este o formulă proastă și nefericită care trebuie desființată. O construcție precum ISU ar trebui să conțină și specialiștii și institutele de cercetare care pot contribui la prevenire- și i-aș enumera aici doar pe colegii de la Institutul de Sănătate Publică, pe cei de la INSEMEX și INCDPM-ul. Dacă n-ai cercetare- atunci riști să suferi înfrângere după înfrângere.
Organizarea ISU se bazează pe fost personal din Armată care n-are nici cunoștințele și nici competențele necesare pentru așa ceva. Cei cu adevărat performanți- respectiv pompierii și SMURD-ul- sunt totdeauna by-pasați și tărâți în ineficiență de către un astfel de personal.
Care ar fi soluția ? Desființarea ISU și renunțarea la tot personalul provenit din armată și care e nefuncțional (nu poate activa ca pompieri sau paramedici).
Constituirea la nivelul guvernului României a unui Corp de Prevenire a Riscurilor (CPR)- cu focalizare pe riscurile datorate activității industriale- și pe riscurile naturale. Finanțarea de către Guvern- în fiecare an- a unei ”Situații de risc”- și publicarea acesteia. Finanțarea cercetărilor necesare pentru prevenire.
La nivelul Guvernului constituirea unui comandament centralizat Armată- Pompieri- SMURD- pentru acțiunile imediate și pe termen mediu de mitigare a riscurilor. Realizarea de către CPR a unor scenarii de risc (e de neiertat că ISU n-a avut un astfel de scenariu- care să fie validat pe teren și pe care să se acționeze pentru prevenire prin amenzi, închidere de unități, etc.) și  pregătirea respectivului comandament pentru acțiune în cazul unor astfel de scenarii.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

IDENTIFICAREA ȘI ANALIZA CAUZELOR RĂDĂCINĂ -1

Analiza cauzelor rădăcină este o metodă extrem de folosită de către managementul de performanță  din firmele dezvoltate. Metoda este considerată ca o metodă primară- care trebuie utilizată în primele faze ale analizei specifice procesului managerial. Ne propunem să prezentăm o metodă de analiză a cauzelor rădăcină care să poată fi aplicată atât pentru managementul calității cât și pentru managementul securității – ținând seama de faptul că în cea mai mare parte, cauzele rădăcină ale problemelor de calitate și problemelor de securitate și sănătate sunt comune. Figura 1 prezintă modul  global de analiză pentru cauzele rădăcină Din figură se poate observa că avem 2 procese distincte: ·         -un proces de identificare- care va fi realizat pe baza metodei cunoscute și ca 5 W ( 5 Why); ·         -un proces de analiză; procesul de analiză urmărește: o   stabilirea cauzelor specifice managementului calității și managementului de SSM; o   ierarhizarea cauzelor identificate;

Figura 1  Structurare…

VULNERABILITY METRICS AND KPI

KPI definitionA key performance indicator(KPI) is a measure of performance, commonly used to help an organization defineand evaluate how successful it is, typically in terms of making progress towards its long-term organizational goals.
–KPIs provide business-level context to security-generated data –KPIs answer the “so what?” question –Each additional KPI indicates a step forward in program maturity –None of these KPIs draw strictly from security data
COBITControl Objectives for Information and Related Technology (COBIT) is a framework created by ISACA for information technology (IT) management and IT governance. It is a supporting toolset that allows managers to bridge the gap between control requirements, technical issues and business risks. COBIT was first released in 1996; the current version, COBIT 5, was published in 2012. Its mission is “to research, develop, publish and promote an authoritative, up-to-date, international set of generally accepted information technology control obj…

APLICAȚII ALE GRAFULUI DE RISC-1

Așa după cum s-a văzut dintr-o postare trecută, graful de risc poate fi un instrument util- și nu numai în cazul bolilor profesionale. Vom adapta în continuare  teoria existentă la teoria și practica din România și vom detalia câteva aspecte considerate de interes.
Este interesant de adaptat  graful de risc pornind de la clasicul sistem Om-Mașină folosit în practica de specialitate din domeniul SSM din România. În acest sens, folosind experiența existentă și datele statistice putem dezvolta în mod corespunzător- așa cum se prezintă în continuare în acest material.
Tabelul 1- Atribute folosite în graf Atribut Descriere I (Inițiatori) Operator(O): a. operator pregătit necorespunzător[1] b.operator malevolent [2] c.operator surprins de un eveniment neprevăzut datorat sarcinii[3] d. operator surprins de un eveniment neprevăzut datorat mașinii;[4] e. operator surprins de un eveniment neprevăzut datorat mediului/factorilor naturali. [5] Sarcină(S): a. sarcină incorect formulată- care dete…