joi, 5 februarie 2015

PROIECTAREA OPTIMALĂ A CURSULUI ”INSPECTOR DE SĂNĂTATE ȘI SECURITATE ÎN MUNCĂ”-3 DEZVOLTAREA ONTOLOGIILOR EDUCAȚIONALE



DEFINIȚII



Hărțile (sau grafurile) conceptuale sunt instrumente grafice pentru organizarea și reprezentarea cunoștințelor. Ontologia (din limba greacă: όντος, genetivul participiului trecut al verbului ειναι = a fi, și λογια = învățătură despre...), termen creat în secolul al XVII-lea de către Rudolf Goclenius, este o disciplină filozofică, ramură fundamentală a metafizicii, al cărei obiect de studiu este Ființa și Existența, și categoriile în care acestea se împart: lucruri, proprietăți, procese, fapte. În literatura filosofică de limbă engleză, ontologia este opusă teoriei cunoașterii, făcându-se deosebirea între lucruri (sau atributele lor), așa cum sunt în sine, și felul cum ele ne apar.
Hărțile conceptuale sunt un prim pas în dezvoltarea de ontologii. Ele includ concepte și relații între concepte. Un concept poate fi definit ca o regularitate percepută în evenimente sau obiecte sau înregistrările unor evenimente sau obiecte definite de o etichetă. 
”Astfel, conform celor descrise ... subiectul ontologiei este studiul categoriilor de lucruri (things) care există sau pot exista într-un anumit domeniu de interes. Rezultatul unui astfel de studiu, denumit ontologie, este un catalog de tipuri de lucruri care se presupune că există într-un domeniu de interes D (domain) din perspectiva unei persoane care utilizează un limbaj L cu scopul de a discuta despre D. Tipurile din ontologie reprezintă predicatele, sensurile cuvintelor sau conceptele şi tipurile de relaţii ale limbajului L, atunci când e utilizat pentru a discuta despre domeniul D.” (http://thor.info.uaic.ro/~busaco/publications/ontologii.html)

Ne propunem ca pentru cursul luat ca exemplu să definim - tot ca exemplu- niște structuri ontologice semnificative. În acest articol se prezintă- în mod grafic- cum se realizează astfel de structuri  și se oferă un link la o astfel de structură. 
Trebuie să menționăm că rezultatul final este o structură organizată, interactivă- care facilitează înțelegerea conceptelor și legăturilor între acestea.

MOD DE ABORDARE



A fost folosit software-ul Cmap. Cmpa- realizat de IHMC oferă utilizatorilor posibilitatea de a construi, naviga, distribui modele de cunoaștere reprezentate și ca și hărți conceptuale.  
IHMC reprezintă Institutul pentru cunoaștere umană și de tip mașină din Florida. 
Cmap permite salvarea rezultatelor obținute atât în formatul propriu cât și ca ontologii sau pagini Web. 

CUM SE REALIZEAZĂ O HARTĂ CONCEPTUALĂ ?

Harta conceptuală începe în mod logic cu definirea conceptelor. Un dublu click pe spațiul de lucru creează un concept. Dezvoltatorul trebuie să introducă numele acestuia- mai poate introduce informații despre concept (care să se vizualizeze la trecerea cu mouse-ul peste), link-uri utile sau resurse care pot fi accesate prin click pe acestea.Figura 1 arată modul în care se vizualizează  conceptele adăugate.
Figura 1. Vizualizarea conceptelor adăugate


Figura 2 arată definirea unei relații între 2 concepte. Relația (legătura) începe de la conectorul conceptului ”tată” și se trage până la conceptul ”fiu”

Figura 2. Definirea unei legături (relații)


Figura 3 arată modul în care se introduc informații despre concept. 

Figura 3. Introducerea informațiilor despre concept


Uneori este necesară realizarea unor notări suplimentare despre un anumit concept. Figura 4 arată modul în care se realizează acestea. 

Figura 4. Introducerea unor notări (anotări)


Figura 5 arată modul în care sunt atașate resursele care pot fi accesate direct din model.
Figura 5. Atașarea unor resurse


Figurile 6 și 7 arată etape din dezvoltarea unor modele complexe pentru cursul menționat. 


Figura 6. Etapă în dezvoltare- 1


Figura 7. Etapă în dezvoltare- 2


Așa după cum se poate vedea, harta conceptuală tratează legăturile între pericol, risc și  evenimentele neprevăzute.
Harta conceptuală poate fi salvată (în versiuni mai vechi) ca o ontologie- așa după cum se poate vedea în respectiva ontologie- rulată sub programul Protegee în figura 8.

Figura 8. Ontologia dezvoltată

Urmând link-ul de mai jos puteți vizualiza harta conceptuală interactivă- generată ca model.

Hartă conceptuală model

CONCLUZIE

Pe baza hărților conceptuale realizate- nu numai că poate fi dezvoltat conținutul educațional- dar acesta poate fi și upgradat în mod continuu. Mai mult decât atât- o hartă conceptuală poate servi ea însăși ca instrument de instruire inter-activ. 

Niciun comentariu: