DEZVOLTAREA MODULULUI DE E-LEARNING FMEA

Ținând cont de cererile frecvente referitoare la conținut specific de protecția muncii cât și la timpul relativ limitat pe care-l au experții sau persoanele interesate să participe la astfel de cursuri - organizate de obicei cu scoatere din producție- am trecut la dezvoltarea unui set de module educaționale - începând cu un modul referitor la metoda FMEA (Failure mode and effects analysis- Analiza modurilor de defectare și a efectelor acestora). 

Cele mai cunoscute tipuri de materiale e-learning dezvoltate sunt cele care pot fi accesate off-line- sau cele care trebuie accesate pe rețea.Așa cum arată și Wikipedia , pot fi :
  1. Realizări e-learning pe bază de CD: cursanții primesc cursurile pe CD, vor instala aceste cursuri pe calculatorul propriu și pot începe pregătirea, învățarea;
  2. Realizări e-learning pe bază de rețea: cursurile pot fi accesate prin intermediul rețelei (intranet/internet) de pe serverul central.”
S-a mers pe ideea dezvoltării unor materiale accesabile off-line din 2 motive:
a. inexistența în acest moment a unui server securizat care să permită accesul optim al unor astfel de materiale în regim on-line;
b. diferențele de acces la Internet - nu toți utilizatorii au posibilitatea de a folosi niște linii de acces broadband. 

În acest sens soluția găsită pentru acest moment este dezvoltarea și diseminarea unor aplicații de tip e-learning asincron.
E-learningul asincron are avantajele evidente de reducere a costurilor si parcurgerea materialelor de catre cursanti in propriul ritm. Exista insa si altele, mai putin evidente la prima vedere. Iata cateva exemple de avantaje ale solutiilor de e-learning asincron:
1.este flexibil, continutul putand fi actualizat rapid si cu costuri minime;
2.poate duce la o rata mai mare de retentie a informatiei, datorita elementelor combinate in e-learning pentru a sustine mesajul (video, audio, grafica, testari, intractiuni etc.). De asemenea, participantul la instruire poate reveni asupra informatiilor care nu au fost clare prima data pentru o intelegere aprofundata;
3.materialul este parcurs cu pana la 50% mai rapid, pentru ca abordarea individualizata permite participantilor sa omita sectiunile redundante si se concentreze pe dobandirea de noi informatii cheie;
4.ofera un mesaj uniform si standardizat, eliminand problemele asociate abordarii diferite a mai multor instructori;
5.poate fi accesat oricand si din orice locatie; asta inseamna ca se pot inscrie si oameni carora timpul nu le-ar fi permis altfel sa participe la cursuri;
.
Principalele funcții urmărite în dezvoltarea modulului au fost următoarele:
a. prezentarea informațiilor de bază referitoare la metoda FMEA;
b. dezvoltarea competențelor necesare pentru aplicarea cu succes a acestei metode;
c. prezentarea de exemple și studii de caz;
d. oferirea posibilității de auto-testare de către utilizator astfel încât acesta să determine dacă și-a format competențele într-un mod corespunzător;
În continuare sunt prezentate câteva imagini din modulul dezvoltat. 
Figura 1. Pagina de gardă a modulului 

Figura 2. Pagină de conținut- 1

Figura 3. Pagină de conținut -2

Așa după cum se poate observa din figuri modulul oferă utilizatorului posibilitatea navigării în ritm propriu folosind săgețile Înainte-Înapoi precum și posibilitatea accesării rapide a chestiunilor de interes folosind meniurile din partea superioară a ecranului. 
Sistemul de auto-testare conține întrebări cu răspuns Da- Nu precum și cu răspuns multiplu- câteva aspecte fiind prezentate în figurile următoare.

Figura 4. Animație în sistemul de auto-testare

Figura 5. Auto-feedback oferit pentru un răspuns greșit

Modulul a fost dezvoltat folosind mediul de dezvoltare Lectora Enterprise și este disponibil la cerere la un preț estimat de 450 de lei/modul fără asistență în dezvoltarea de proiect FMEA sau 600 cu 10 ore de asistență în dezvoltarea și implementarea unui astfel de proiect la locul de muncă. . 

Comentarii