Treceți la conținutul principal

Codul culturii (de securitate)-1

O scurtă rememorare a lui ISO 9001 aduce aminte că pentru fiecare unitate economică ar trebui să existe o declarație referitoare la viziune și una referitoare la misiunea unității respective. În linii mari, viziunea și misiunea definesc cultura organizațională a unității din care face parte și cultura de securitate.
Poate că acest tip de cultură (cultura de securitate) definește cel mai rapid și cel mai bine cultura organizațională. Până să parcurgi documentele de calitate ale unității economice, o scurtă plimbare prin unitate îți poate indica aspectele importante- așa cum sunt ele în realitate.
Cultura de securitate implică:
-asumarea acesteia de către management și implicarea reală a managementului;
-lucrul în echipă;
-implicarea lucrătorilor;
-procedurile și regulile de securitate în vigoare;
-instruirea;
-învățarea organizațională (diversele compartimente pot învăța unele de la altele și unitatea în ansamblul ei își poate însuși lecțiile necesare);
-comunicările de securitate (se recomandă un canal special de comunicare);
-presiunea specifică a activității, etc.
Figura 1 ilustrează aceste concepte .

Figura 1 Componente ale culturii de securitate(GL Noble Denton)
Într-un registru mai larg, cultura securității și responsabilității în muncă poate fi considerată ca incluzând:
-valori și opinii de bază împărtășite la nivelul organizației;
-structura instituțională;
-practici organizaționale;
-leadership;
-sistemele de management- această structură poate fi observată în figura 2.

Figura 2 . Structura culturii de securitate
  Pe de altă parte, cultura de securitate include o serie de alte tipuri de cultură, cum ar fi:
-cultura justă;
-cultura învățării continue;
-cultura raportării erorilor și situațiilor apropiate erorilor, etc.
Toate aceste sub-culturi se pot observa în figura 3.

Figura 3. Sub-culturi ale culturii de securitate

În finalul primei părți- un link extrem de interesant referitor la codul culturii organizaționale http://www.slideshare.net/tag/culturecode

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

IDENTIFICAREA ȘI ANALIZA CAUZELOR RĂDĂCINĂ -1

Analiza cauzelor rădăcină este o metodă extrem de folosită de către managementul de performanță  din firmele dezvoltate. Metoda este considerată ca o metodă primară- care trebuie utilizată în primele faze ale analizei specifice procesului managerial. Ne propunem să prezentăm o metodă de analiză a cauzelor rădăcină care să poată fi aplicată atât pentru managementul calității cât și pentru managementul securității – ținând seama de faptul că în cea mai mare parte, cauzele rădăcină ale problemelor de calitate și problemelor de securitate și sănătate sunt comune. Figura 1 prezintă modul  global de analiză pentru cauzele rădăcină Din figură se poate observa că avem 2 procese distincte: ·         -un proces de identificare- care va fi realizat pe baza metodei cunoscute și ca 5 W ( 5 Why); ·         -un proces de analiză; procesul de analiză urmărește: o   stabilirea cauzelor specifice managementului calității și managementului de SSM; o   ierarhizarea cauzelor identificate;

Figura 1  Structurare…

DEVELOPING SAFETY ASSESSMENT SYSTEMS USING EXPERT SYSTEM SHELLS-1

Acknowledgements: The author wants to thank XpertRule Software LTD and mr. Tim Sell for being able to try Decision Author- the main software in which this prototype shall be built.
GENERAL ASPECTS Safety domain of research is by excellence a domain based on expertise. Textbooks and theoretical knowledge are good but the safety expert which inspects three times a day a certain part of an enterprise is the ultimate safety dealer here. A lot of expertise is transformed into lessons learned- that are used for training and improvement of existing safety attitudes. On the other part, this expertise could be also valued in order to build optimal and effective safety assessment systems. An expert system is software that emulates the decision-making ability of a human expert. In our case- the expert part should interrogate the specific employees regarding safety aspects of an enterprise. The next figure illustrates how a safety expert, with the necessary knowledge into the problem could impr…

VULNERABILITY METRICS AND KPI

KPI definitionA key performance indicator(KPI) is a measure of performance, commonly used to help an organization defineand evaluate how successful it is, typically in terms of making progress towards its long-term organizational goals.
–KPIs provide business-level context to security-generated data –KPIs answer the “so what?” question –Each additional KPI indicates a step forward in program maturity –None of these KPIs draw strictly from security data
COBITControl Objectives for Information and Related Technology (COBIT) is a framework created by ISACA for information technology (IT) management and IT governance. It is a supporting toolset that allows managers to bridge the gap between control requirements, technical issues and business risks. COBIT was first released in 1996; the current version, COBIT 5, was published in 2012. Its mission is “to research, develop, publish and promote an authoritative, up-to-date, international set of generally accepted information technology control obj…