Treceți la conținutul principal

Surpări de mal

.
Ce este o surpare ?  DEX-ul  1998 dă următoarea definiție:
SURPÁ, surp, vb. I. 1. Refl. (Despre maluri, povârnișuri etc.; la pers. 3) A se prăbuși prin măcinare; (despre ziduri, clădiri) a se dărâma, a se prăvăli, a se nărui. ♦ Tranz. A doborî la pământ; a nimici, ruina. 2. Tranz. Fig. A răsturna pe cineva dintr-o situație privilegiată; a submina, a săpa; p. ext. a desființa, a nimici, a lichida. 3. Refl. (Pop.) A se îmbolnăvi de hernie. – Lat. *subrupare (<rupes). ” 

Accidentele de muncă legate de surpările de mal se repetă cu o periodicitate înfiorătoare- arâtnd clar faptul că nu se poate vorbi despre o politică preventivă coerentă în acest caz iar acțiunile de mitigare a incidentelor sunt prost executate și inefective. 
Există o experiență tristă- 1990- 2013 referitoare la astfel de accidente. Din păcate, această experiență nu este folosită de către Autoritățile Competente pentru a se implementa acele lecții învățate- sau ”lessons learned” așa cum sunt ele cunoscute în literatura de specialitate. De ce ? Pentru că pregătirea personalului de specialitate este din ce în ce mai precară. După ce în perioada 1996- 2000 au fost scoși masiv din sistem specialiștii în securitate și sănătate în muncă- nimeni n-a avut preocuparea să-i înlocuiască cu persoane pregătite corespunzător. 

Dăm câteva exemple- pentru a se observa faptul că nimeni nu învață din experiență.


22.05. 2009- Ziare.Com
Trei muncitori au fost prinsi, vineri, sub un mal de pamant in zona Pasajului Baneasa. Unul dintre ei a murit, la fata locului ajungand o masina a INML.
Unul dintre muncitori, care nu a fost prins decat jumatate sub malul de pamant, a fost salvat. ”


4  Martie 2010. Agerpress Corpul unui bărbat a fost scos de pompieri, joi, în jurul orei 21.30, la Hârşova, de sub un mal de pământ prăbuşit peste el, intervenţie care a durat aproape cinci ore şi în timpul căreia a fost rănit uşor unul dintre membrii echipei de salvatori, în urma unei noi surpări a terenului.

Dispecerul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Dobrogea a declarat, pentru AGERPRES, că persoana decedată, ....., din Hârşova, avea vârsta de 31 de ani. 

Prăbuşirea malului de pământ, într-o zonă în apropierea Dunării, s-a produs în jurul orei 16.00, în timp ce bărbatul aduna materiale de construcţie de la ruinele unui imobil, pompierii fiind solicitaţi prin apelarea de către un cetăţean a numărului unic de urgenţă 112. 
La locul producerii accidentului s-au deplasate echipaje ale Serviciului de Ambulanţă, Poliţiei, zece subofiţeri de la Staţia de Pompieri Hârşova, cu trei autospeciale, precum şi reprezentanţi ai Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă care au pus la dispoziţie un excavator cu braţ lung. 
'În timpul acţiunii de căutare şi salvare a persoanei prinsă sub malul de pământ, s-a produs o nouă surpare a terenului, iar pământul a căzut pe unul dintre pompierii aflaţi în misiune, acoperindu-l până la mijloc', a declarat purtătorul de cuvânt al ISU, ....... 
Sg. maj. ..... a fost scos imediat de sub pământ, i s-a acordat primul ajutor medical de urgenţă şi apoi a fost transportat la Spitalul Hârşova.AGERPRES” 






Echipajul ISU venite pentru intervenție n-a avut nici măcar vaga idee de a consolida malul - ISU ar trebui să fie instruit pentru astfel de accidente dacă intervine și de asemenea să posede mijloace dinamice de consolidare- înainte de a încerca orice fel de intervenție. 
Peste 3 ani 2 pompieri ISU aveau să fie accidentați într-un incident similar...nici măcar foarte departe-la Fetești...


8.12.2012. Gândul
Două persoane au murit după surparea unui mal de pământ în curtea Politehnicii din Bucureşti. Iniţial s-a vorbit de faptul că o singură persoană a fost prinsă sub un mal de pământ în curtea Universităţii Politehnica din Capitală, la faţa locului fiind trimise mai multe echipaje de intervenţie, a declarat, sâmbătă, pentru MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti, ....
...
El a precizat că în zona producerii accidentului nu este niciun şantier şi, cel mai probabil, cele două persoane săpau în căutare de fier vechi sau de alte materiale de construcţie.”

11 iulie 2013-r/News 
Doi muncitori care săpau, joi, un șanț în municipiul Fetești au fost prinși sub un mal de pământ, după ce acesta s-a surpat. La scurt timp, malul s-a surpat din nou, în momentul în care pompierii încercau să salveze victimele.
”În timpul misiunii de salvare, colegii mei au reuşit să scoată unul dintre muncitori, dar în timpul salvării celuilalt, malul s-a surpat peste aceştia. Salvatorii prinşi sub malul surpat au reuşit să iasă, fiind ajutați de colegii lor.  Unul dintre pompieri se află în stare gravă. Muncitorul rămas sub pământ este conştient, comunică, dar încă încercăm să îl scoatem”, a declarat pentru Agenţia de presă r/News, purtătorul de cuvânt IGSU Ialomiţa.
Poliţia Judeţeană Ialomiţa va deschide o anchetă în acest caz.
”Se efectuează o cercetare în acest caz, momentan se încearcă salvarea victimelor”, a spus purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Ialomiţa.
Pe rolul Parchetului de pe lângă Judecătoria Feteşti s-a constituit, joi, o cauză penală în care se efectuează cercetări cu privire la accidentul de muncă petrecut pe şantierul din Municipiul Feteşti, unde se efectuau lucrări la o reţea de apă – canalizare. ”

Ce constatăm din toate aceste exemple ? În peste 20 de ani de experiență n-am întâlnit măcar 1 caz declarat în țările civilizate UE în care să existe un șantier sau o clădire în ruină din care persoane disperate să încerce să fure . Există șantiere peste tot, desigur. De asemenea se mai demolează și clădiri. Dar astfel de generatoare de posibile incidente sunt izolate și păzite- printre altele pentru a nu se produce astfel de incidente. 
Există n firme care execută lucrări de săpături- fie cu mijloace mecanizate fie cu mijloace manuale- având și autorizații pentru aceste activități ! .În general, aceste lucrări de săpături sunt câștigate prin licitație sau fac parte din contracte câștigate prin licitație. Aceste licitații nefericite au cel mai adesea la bază criteriul unic al prețului cel mai scăzut- fără să ia în considerare criterii tehnice- și punând astfel în pericol viața propriilor angajați. Angajații respectivi sunt și ei  muncitori necalificați sau cu slabă calificare, fără supervizori pregătiți, angajați cu niște salarii de subzistență- iar în coordonarea activității lor protecția muncii este inexistentă (ar fi prea mult să scriem că este pe ultimul loc).  Aceste n firme ar trebui :
1. să aibă o autorizație solidă pentru a efectua astfel de lucrări- autorizații date pe starea reală de lucruri și nu pe hârtii din dosar ;
2. să posede și autorizație de lucru în spații închise. Deși un canal nu este chiar un spațiu închis- totuși măsurile de protecție specifice spațiilor închise- între care cea mai simplă este existența unei corzi de legătură- care să permită găsirea rapidă a unor angajați în spatele unui morman de pământ prăbușit- pot salva vieți; 
2. să nu se zgârcească la sumele necesare pentru consolidarea malului, fie că este vorba despre un șanț săpat de 1-2 oameni cu lopeți fie că este vorba despre șanțuri magistrale executate cu mijloace mecanice. 
3. Să fie controlate- foarte des- de către inspectorii de specialitate din Inspecția Muncii- și să nu li se permite efectuarea unor astfel de lucrări atunci când nu sunt îndeplinite condițiile pentru un optimum de securitate. 
Ar trebui să ne fie clar tuturor că la 1 accident de acest tip sunt cel puțin 100 de cazuri în care normele specifice sunt încălcate grosolan. Astfel de accidente n-ar trebui să fie nici ”lucruri care se întâmplă” și nici ”excepții tragice” .
Companiile care execută  astfel de lucrări ar trebui să fie în evidența permanentă a ITM-urilor- controlate cel puțin o dată pe an de către personal specializat. Odată luate în evidență, fiecare din aceste companii ar trebui verificate - pe teren- dacă au implementat  legislația în vigoare precum și procedurile de bună practică legate de astfel de activități. Angajații acestor unități ar trebui verificați individual dacă au măcar cea mai vagă idee despre ce măsuri minime de protecție individuală ar trebui să-și ia, ce ar trebui să ceară de la supervizori și de la managerii de lucrare sau de șantier. Autorizații ar trebui suspendate și chiar firme închise la constatarea că prevederile legale în vigoare nu sunt respectate.
Personalul ISU intervine, intervine prost, se accidentează. Fără a nega curajul și chiar eroismul salvatorilor individuali ISU- aceștia nu sunt pregătiți corespunzător și sunt lăsați să intervină fără a avea o astfel de pregătire !  

Din păcate- așa după cum se poate vedea din această actualizare- lucrurile se repetă !
http://www.realitatea.net/muncitor-ingropat-de-viu-sub-un-mal-de-pamant_1408288.html

Upgrade: Din păcate- lecțiile neînvățate se plătesc. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=759924167362268&set=a.118605528160805.13699.109837159037642&type=1&fref=nf

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

IDENTIFICAREA ȘI ANALIZA CAUZELOR RĂDĂCINĂ -1

Analiza cauzelor rădăcină este o metodă extrem de folosită de către managementul de performanță  din firmele dezvoltate. Metoda este considerată ca o metodă primară- care trebuie utilizată în primele faze ale analizei specifice procesului managerial. Ne propunem să prezentăm o metodă de analiză a cauzelor rădăcină care să poată fi aplicată atât pentru managementul calității cât și pentru managementul securității – ținând seama de faptul că în cea mai mare parte, cauzele rădăcină ale problemelor de calitate și problemelor de securitate și sănătate sunt comune. Figura 1 prezintă modul  global de analiză pentru cauzele rădăcină Din figură se poate observa că avem 2 procese distincte: ·         -un proces de identificare- care va fi realizat pe baza metodei cunoscute și ca 5 W ( 5 Why); ·         -un proces de analiză; procesul de analiză urmărește: o   stabilirea cauzelor specifice managementului calității și managementului de SSM; o   ierarhizarea cauzelor identificate;

Figura 1  Structurare…

DEVELOPING SAFETY ASSESSMENT SYSTEMS USING EXPERT SYSTEM SHELLS-1

Acknowledgements: The author wants to thank XpertRule Software LTD and mr. Tim Sell for being able to try Decision Author- the main software in which this prototype shall be built.
GENERAL ASPECTS Safety domain of research is by excellence a domain based on expertise. Textbooks and theoretical knowledge are good but the safety expert which inspects three times a day a certain part of an enterprise is the ultimate safety dealer here. A lot of expertise is transformed into lessons learned- that are used for training and improvement of existing safety attitudes. On the other part, this expertise could be also valued in order to build optimal and effective safety assessment systems. An expert system is software that emulates the decision-making ability of a human expert. In our case- the expert part should interrogate the specific employees regarding safety aspects of an enterprise. The next figure illustrates how a safety expert, with the necessary knowledge into the problem could impr…

VULNERABILITY METRICS AND KPI

KPI definitionA key performance indicator(KPI) is a measure of performance, commonly used to help an organization defineand evaluate how successful it is, typically in terms of making progress towards its long-term organizational goals.
–KPIs provide business-level context to security-generated data –KPIs answer the “so what?” question –Each additional KPI indicates a step forward in program maturity –None of these KPIs draw strictly from security data
COBITControl Objectives for Information and Related Technology (COBIT) is a framework created by ISACA for information technology (IT) management and IT governance. It is a supporting toolset that allows managers to bridge the gap between control requirements, technical issues and business risks. COBIT was first released in 1996; the current version, COBIT 5, was published in 2012. Its mission is “to research, develop, publish and promote an authoritative, up-to-date, international set of generally accepted information technology control obj…